IND400 Prosjektledelse for ph.d-kandidater, forskerlinjestudenter og spesialistkandidater

Studiepoeng:2

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Asmamaw Tadege Shiferaw

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Antall plasser:24

Frekvens:To ganger årlig

Forventet arbeidsmengde:

50 timer

  • Forelesninger 25 timer.
  • Egeninnsats 25 timer: Gruppearbeid/individuelt arbeid/kollokvier, hjemmearbeid med litteraturstudier og innleveringer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen og vårparallelen.

Om dette emnet

Tema:

  • Om prosjekter: Avgrensning, struktur og begrepsapparat.
  • Hva særpreger forskningsprosjekter?
  • Fallgruver i prosjektarbeidet.
  • Om mål og målformuleringer. Mål på ulike nivåer i forskningsprosjektet.
  • Om organisering av forskningsprosjekter - Rolleforståelse, interessenter og ansvar.
  • Realistisk tidsplanlegging: Ressursfristilling - tidstyver i prosjektarbeidet.
  • Om usikkerhet i prosjektene: Risiko og muligheter.
  • Prosjektlederens ansvar og oppgaver i forskningsprosjektet.
  • Teamutvikling og samarbeid i prosjektene.
  • Om rapportering oppfølging og lederskap i prosjektet.
  • Prosjektavslutning og gevinstrealisering.
  • Utfylling av datahåndteringsplan

Læringsaktiviteter:

Studenten utarbeider planer for eget forskningsprosjekt på kurset, med veiledning fra kursinstruktør.

Det er to obligatoriske innleveringer, den andre i form av en hjemmeeksamen.

Dette lærer du

Kunnskap

  • Har god innsikt i hvordan forskingsprosjekter planlegges, organiseres, styres og ledes.
  • Kan sikre teamutvikling, god forankring og forståelse for prosjektplaner hos alle involverte i prosjektet.

Ferdigheter

  • Kan utarbeide nødvendige plandokumenter for eget forskningsprosjekt.

Generell kompetanse

  • Behersker hensiktsmessige prosjektmetoder og -verktøy, og blir gjennom undervisning og øvelser trenet i å forberede, gjennomføre og evaluere forskningsprosjekter.
    • Forelesninger om prosjektfaglige temaer.
    • Gruppearbeid basert på deltakernes arbeid med eget prosjekt, og med veiledning fra kursinstruktør.
    • Plenumspresentasjoner og -diskusjoner.
    • Litteraturstudier.
    • Innleveringer etter hver av de to samlingene.
    • Canvas
    • Faglig veiledning under og mellom samlingene
  • Kursplan og obligatorisk litteratur vil være tilgjengelig ved kursstart.
  • Mastergrad eller tilsvarende
  • Eksamen er en innlevering i form av hjemmeeksamen som karaktersettes og alene gir endelig sluttkarakter.

    Eksamen vurderes bestått/ikke bestått.

    Bestått obligatorisk innlevering er en forutsetning for å få lov til å ta eksamen i kurset.

  • Ekstern sensor skal sammen med intern sensor delta ved utformingen av eksamens­oppgavene og sensorveiledningen.
    • Frammøte på forelesninger.
    • Deltakelse på gruppearbeid/individuelt arbeid på samlingene med planlegging og organisering av prosjekt (eget forskningsprosjekt eller case).
    • Hjemmearbeid: Ferdigstilling av prosjektplaner.
    • Én obligatorisk innlevering.
  • Dekanene vil prioritere deltakerne ved sitt fakultet dersom det er flere påmeldinger enn antall plasser i kurset.
  • Forelesninger og øvinger: To samlinger på to pluss en dager (med 1 - 2 ukes mellom­rom), til sammen 25 timer.
  • Studenter tatt opp til ph.d.-program ved NMBU, forskerlinjestudenter og spesialistkandidater.
  • Bestått/ Ikke bestått
  • GSK