EDS245 Menneskerettigheter og utvikling

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Poul Wisborg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:50

Frekvens:Emnet gis ikke i 2024

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen

Om dette emnet

Menneskerettighetene gir en viktig etisk og teoretisk tilnærming til utviklingsteori og -politikk og -praksis. De bidrar til å definere mål og midler for menneskelig utvikling og likeverd, blant annet rettighetene til likestilling uavhengig av rase og kjønn, til deltakelse, til gode levekår og et sunt miljø.

Kurset belyser viktige temaer innen menneskerettigheter og utvikling. Det tar utgangspunkt i historier om slaveri, kolonialisering og undertrykking som er bakgrunnen for menneskerettighetene; migrasjon belyses som historisk og aktuelt samfunnsfenomen; heretter diskuteres rettigheter knyttet til miljø- og klimakrisen, blant annet urfolksrettigheter; problemene og rettigheter knyttet til land, vann og mat; rettighetsspørsmål knyttet til økonomi, ulikhet, kjønn og arbeid; samt problemer og muligheter i FNs, staters og andre institusjoners arbeid med å styrke menneskerettighetene globalt og lokalt. Kurset legger vekt på å forstå hvordan økonomisk, politiske og miljømessige prosesser og maktforhold påvirker oppnåelse av menneskerettighetene.

Læringen bygger deltakernes arbeid med sentrale temaer i kurset, i grupper og på egen hånd; læringen støttes med forelesninger og diskusjon i klassen; litteratur; skriving; og konsultasjoner og veiledning.

Dette lærer du

Etter kurset vil deltakerne:

  1. Kunne forstå, formidle og diskutere en faglig forståelse av sentrale temaer, metoder og teorier innen menneskerettigheter og utvikling.
  2. Kunne anvende menneskerettslige teorier og metoder på utviklingspolitikk og praksis sett i deres sosiale, økonomiske, kulturelle og miljømessige kontekst.
  3. Ha styrket sine ferdigheter i å arbeide i tverrfaglige grupper; i å innhente informasjon, formidle og diskutere menneskerettigheter og utvikling; i å reflektere, lære og formidle ved hjelp av skriving.
  4. Kjenne til og diskutere verdier, normer og etiske perspektiver innen utviklingsteori, -politikk og -praksis.
  • Kurset benytter en problemorientert tilnærming til menneskerettigheter og utvikling. Læringen bygger på aktiv deltakelse og samspill mellom deltagere og lærere for å dele og utforske faglige erfaringer og innsikt. De viktigste læringsmetoder er problem-orientert gruppearbeid om å innhente, diskutere, skape og dele kunnskap om et avgrenset tema (dokumentert i seminar og fagrapport); arbeid med litteraturen; forelesninger og diskusjoner i klassen; samt skriving som middel til læring, refleksjon og formidling.
  • Læringen støttes med forelesninger og diskusjon i klassen; litteratur; gruppearbeid; skriving; gjesteforelesninger; og konsultasjoner og veiledning.
  • En liste av foreskrevne og anbefalte artikler og kapitler vil være tilgjengelig ved kursstart.
  • Mappevurdering

    Karakter: Bestått/Ikke bestått

    Alle mappens elementer er obligatoriske.



  • Fagperson med doktorgrad og relevant erfaring vil kvalitetssikre evalueringsform samt delta i bedømmelsen av mappens skriftlige arbeider.
  • Mappe

    I gruppe:

    1. Student-ledet seminar. Deltakere vil forberede og lede et seminar om et tema knyttet til kurset.

    2. Skriftlig fagrapport (samme tema og gruppe).

    Individuelt:

    3. Bokanmeldelse

    4. Kronikk eller blog.

    Hver deltaker må levere en mappe med de tre skriftlige arbeidene (fagrapport, bokanmeldelse og kronikk/blog) ved slutten av undervisningsperioden.

  • Emnet undervise ikke i 2024
  • To dobbelttimer per uke: forelesning eller seminar (litteratur, gjesteforeleser eller student-ledet). Èn til to timer i tilknytting til undervisning benyttes til veiledning og gruppearbeid. Øvrig tid selvstudium alene og i grupper.
  • Studenter på Noragrics studieprogrammer
  • GSK