Course code BUS271

BUS271 Idé og forretningsutvikling

English course information

Søk etter andre emner

Viser emneinfo for studieåret 2014 - 2015.

Emneansvarlige: Elin Kubberød
Medvirkende: Nils Sanne
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved NMBU
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .
Første gang: Studieår 2005-2006
Fortrinnsrett: -
Emnets innhold:
Hovedelementer i kurset er bygget rundt: - Hva en forretningsidé er og hvordan bygge en forretningsmodell - Betydningen av læring om kunden i realisering av en forretningsidé - Økonomien i en forretningsidé og oppstartsprosjekt - Kommersialisering av forskningsbaserte ideer (med fokus på UMB)
Læringsutbytte:

Kurset har som mål å gi studenter grunnleggende innsikt i hvordan utvikle de forretningsmessige og strategiske aspekter ved en forretningsidé slik at den kan skape verdi for en kunde i et relevant marked. Kursdeltakerne vil få en teoretisk og praktisk forståelse for entreprenøriell forretningsutvikling med fokus på forretningsmodellering, Lean Start-up, kundeinnsiktsmetoder, økonomiske forutsetninger og kalkyler i tidlig fase innovasjonsprosjekter. Kurset fokuseres rundt verktøy og teknikker for å teste ut en ide for et marked og vil samtidig gi en lett innføring i økonomi, markedsføring og strategi.

Etter kurset skal studentene være i stand til å beskrive en forretningsmodell for en forretningsidé og lage en forretningsplan for denne. Videre skal studentene kunne presentere forretningsmodellen og forretningsidéen på en måte egnet til å skape engasjement og interesse hos relevante målgrupper. I kurset får studentene grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som kreves for å arbeide med nye forretningsmuligheter i team. Gjennom kurset skal studentene kunne forklare forskjellen mellom en idé og en forretningsidé. Studentene skal videre kunne beskrive hva som kreves for å skalere opp et oppstarts-prosjekt og få en innsikt i hvilke forretningsmessige muligheter som ligger i kommersialisering av forskningsbaserte ideer fra UMB.

Kurset tar utgangspunkt i samarbeid med lokale næringsaktører som kan stille med ideer som studentene arbeider med.

De ulike læringsutbyttebeskrivelsene for kurset kan oppsummeres som følger:

Kunnskaper: Studentene skal kunne

- Beskrive hva som skiller en forretningsidé fra andre ideer

- Beskrive metoder og teknikker som brukes i utvikling av en forretningsidé

- Kjenne til muligheter innenfor kommersialisering av forskning

- Beskrive hva som menes med god overbevising av en forretningsidé

Ferdigheter: Studenten skal kunne

- Utvikle en idé til et forretningscase og beskrive denne gjennom en forretningsplan

- Planlegge og utføre enkle tester av ideen ut i målmarkedet og gjøre enkle økonomiske kalkyler

- Legge frem, presentere og selge en forretningsidé, skriftlig og muntlig

- Innhente relevant informasjon fra kilder som konkurrenter, kunder og markedet og bearbeide og evaluere informasjonen for å kunne utforme et bedre beslutningsgrunnlag

- Bruke teori for å forstå og analysere arbeidsprosesser i oppstartsfasen av ny forretningsmulighet og kunne treffe begrunnede valg

- Bidra til nye og kreative løsninger med hensyn på kundebehov, marked og lønnsomhet for en forretningsidé

Generell kompetanse: Studenten skal kunne

- Arbeide selvstendig med stor grad av selvstyring på et konkret og praktisk forretningscase

- Arbeide i tverrfaglige prosjektteam kommunisere og samarbeide og utveksle synspunkter med andre som har ulik bakgrunn fra en selv

- Bruke egen kunnskap og kompetanse på nye og komplekse områder gjennom å utforske forretningscase og dermed kunne reflektere over og forbedre egen faglig utøvelse

- Kommunisere og presentere eget arbeid

- Utvikle egen strategisk tenkning, selvtillit og kreativitet på nye områder

Læringsaktiviteter:
Læringen skjer gjennom forelesninger, workshops under veiledning, muntlige gruppepresentasjoner og selvstendig gruppearbeid på et valgt forretningscase. Studentene skal i starten av kurset etablere grupper på tvers av fag og studiebakgrunn og skal arbeide i team om utvikling av en reell forretningside og som ender opp i en forretningsplan.
Læringsstøtte:
-
Pensum:

Osterwalder, Alexander & Pigneur, Yves: Business Model Generation, 2010. Hoboken, N.J. : Wiley. ISBN: 978-0470-87641-1, h.. Finnes som E bok: (ISBN: 9780470901038).

I tillegg kommer utdelt litteratur som legges på Fronter

For de studentene som skal videre på Gründerskolen vil vi i tillegg anbefale at de kjøper en amerikansk entreprenørskapsbok, eks Dorf og Byers: Technology Ventures. From Idea to Enterprise. McGraw og Hill International Edition. Third Edition 2011

Forutsatte forkunnskaper:
-
Obligatorisk aktivitet:
3 obligatoriske oppgaver (hvorav en er muntlig)
Vurderingsordning:
Semesteroppgave: Forretningsplan (50 %). Muntlig presentasjon (50 %). Ingen kontinuasjonseksamen blir arrangert i dette faget.
Sensor:
Ekstern sensor er med på muntlig eksamen og med på å sette karakter på forretningsplanene.
Merknader:
-
Normert arbeidsmengde:
150 timer.
Opptakskrav:
GSK
Overlapp:
BUS171 - 5 stp.
Undervisningstid:
Forelesninger: 20 timer. Veiledningstimer og workshop: 20 Deltakelse på årlig event ved UMB, Innovasjonscamp (i regi av Næringslivskontoret anbefales)
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått