BIO351 Genetisk modifiserte planter - case studier
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Trine Hvoslef-Eide, Sjur Sandgrind
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:Ingen
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen, .
Om dette emnet
Dette lærer du
Dette emnet gir deg innsikt i hvordan søknader om utsetting av genmodifiserte organismer blir behandlet hos myndighetene i ulike land. Du får trening i å opptre som myndighet etter å ha laget en søknad sammen i en tverrfaglig gruppe studenter.
Studentene skal vite noe om teknikker for å lage genmodifiserte planter. Gjennom gruppearbeid skal de belyse alle sider ved tenkte "case-studies" risiko for helse og miljø, er dette et samfunnsnyttig produkt/prosjekt, vil det bidra til en mer bærekraftig utvikling og er det etisk forsvarlig? Gjennom dette vil de tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i samfunnsdebatten om genmodifiserte organismer i forsøk og i markedet. De skal vite noe om norsk og internasjonal rett på området og hvilke avtaler Norge har inngått som har betydning for dette fagområdet.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
- Studenten kan skrive en søknad om utsetting av en valgt genmodifisert plante
- Studenten kjenner regelverket for GMO i Norge og EU og litt innsikt utover det
FERDIGHETER
- Studentene kan lese EU direktiver og norsk lovverk
- Studenten kan samhandle med andre studenter som har annen bakgrunn
- Studenten kan presentere sin søknad
- Studenten kan evaluere en annen søknad og begrunne sitt svar
GENERELL KOMPETANSE
- Studenten kan presentere sitt arbeid i fellesskap med andre
- Studenten kan delta i samfunnsdebatten rundt GMO
- Forelesninger etter behov hos den aktuelle studentgruppen, gruppearbeid, evalueringer, fremføring.
- Canvas og veiledning av lærer.
- Adrian Slater, Nigel Scott and Mark Fowler (2003). Plant Biotechnology - the genetic manipulation of plants. Oxford Unversity Press, UK. Thomas R. Mikkelsen (2001) Bioteknologi. Nucleus, Danmark. Materiale på Canvas. Weblenker.
- Oppfordrer studenter med ulik bakgrunn til å melde seg opp. Det vil finnes videoer på Canvas for å hjelpe studentene til å kunne være med på gruppearbeidet, selv uten naturfaglig bakgrunn.
- Lærer ønsker en gruppe studenter med ulik bakgrunn som kan tilføre hverandre ulike kunnskaper og verdier. Derfor er studenter uten realfagskompetanse også velkomne for å bidra med sin samfunnsvitenskapelige innfallsvinkel.
Mappevurdering av 2 rapporter: Den første (søknad om utsetting) teller 70%, evalueringen av en annen gruppe (som myndighet) teller 30%. Fremføring for klassen. Begge eksamensdeler må være bestått.
Karakterregel: Bestått/ikke bestått
- Sensor vil bli trukket inn i evalueringen.
- Skrive en søknad om utsetting av en valgt GM plante. Deltagelse ved fremføring av gruppeoppgavene i slutten av november. Før denne fremføringsdagen evaluere en annen gruppes søknad om utsetting, ved å være det valgte landets myndighet på GM planter. Gi en kortfattet vurdering av denne søknaden sett fra myndighetenes side på fremføringsdagen.
- Hvis færre enn 5 påmeldte, blir emnet avlyst. Få med deg medstudenter - dette er et gøyalt emne! :-)
- 2 forelesningstimer hver uke, enten ved forelesning, se på videoforelesning eller selvstudium avh. av behov.
- Alle NMBU studenter er velkommen til å delta på dette emnet
- Hvis du har BIO244, har du en fordel, men det er et helt annet emne
- GSK