AOS345 Effektiv skriftlig kommunikasjon

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Nicolay Andre Melsæter Worren

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Formålet med dette emnet er å oppøve ferdigheter i skriftlig kommunikasjon. Dette er et praktisk orientert emne hvor deltakerne arbeider gjennom semesteret med å utforme, bearbeide og forbedre tekster basert på tilbakemeldinger på utkast. Forelesningene vil ta for seg kriterier for effektiv skriftlig kommunikasjon samt strategier for å forbedre ulike typer tekster som rapporter, akademiske tekster og kronikker.

Dette lærer du

Kunnskap

  • Kjennskap til effektive strategier for å skrive og revidere ulike typer tekster som rapporter, akademiske oppgaver, populærvitenskapelige tekster, kronikker og notater
  • Kjennskap til ulike rammeverk/modeller for strukturering av tekster
  • Kjennskap til kriterier for vurdering av tekster (mht. struktur, logikk, lesbarhet, begrepsbruk osv.)

Ferdigheter

  • Øvelse i å utforme ulike typer tekster gjennom førskriving, skriving og etterarbeid.
  • Kunne forklare kompliserte teorier, rammeverk, modeller og sammenhenger skriftlig på en effektiv og logisk måte
  • Kunne definere faguttrykk og finne hensiktsmessige erstatterord for engelske faguttrykk
  • Kunne strukturere tekster for å sikre en effektiv «flyt» mellom ulike deler av teksten
  • Tilpasse språkbruk og form til ulike målgrupper og situasjoner (f.eks. akademisk tekst; internt notat; nettside)
  • Kunne forfatte tekster med et minimum av skrive- og kommafeil og med godt norsk fagspråk
  • Kunne ta imot og gi tilbakemeldinger på tekst, og revidere og forbedre tekstutkast basert på disse tilbakemeldingene.

Generelle kunnskaper

  • Økt bevissthet om betydningen av å kunne skrive godt.
  • Økt motivasjon til å utvikle egne ferdigheter og kunnskap om skriving
  • Kjennskap til strategier som man kan bruke for å effektivisere skrivearbeidet, spare tid og redusere stress
  • Kunnskap om hvor man finner relevante ressurser om kommunikasjon og akademisk skriving
  • Dette er et emne som krever aktiv deltakelse fra dag 1. Deltakerne vil bli bedt om å skrive utkast til tekster som vil bli gradvis forbedret ved at man får tilbakemeldinger fra med-studenter og foreleser/undervisningsassistent.
  • Veiledning og tilbakemelding på skriftlige utkast.
  • *Christine Calvert og Ove Dalen (2021), Skriv godt, bli forstått. Guiden for å skrive raskere, bedre og med mindre smerte, Oslo: Universitetsforlaget

    *Aage Rognsaa (2016), Kunsten å skrive godt, Oslo: Universitetsforlaget.

    *Enkeltstående artikler og bokkapitler vil legges ut i Canvas

  • Mappevurdering. Tre innleverte tekster.
  • Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, undervisningsopplegg og oppgaver.
  • Tre innleverte tekstutkast og medstudentvurdering av seks tekster.

    Obligatorisk oppmøte på første forelesning og ellers 80 prosent oppmøte i emnet.

  • 2 timer forelesning per uke i 8-10 uker.
  • Emnet overlapper 2,5 studiepoeng med LNG250 Akademisk skriving.
  • Bestått/ Ikke bestått
  • Generell studiekompetanse (GSK)