AOS336 Omdømmeledelse
Emnet kan ha endringer på grunn av koronautbruddet. Sjekk Canvas og studentWeb.
English course Information
Søk etter andre emner
Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2018 .
Emneansvarlige: Arild Wæraas
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen
Frekvens: <p>Årlig. Emnet tilbys i høstparallellen fra og med høsten 2020. </p><p>Merk at emnet tilbys ikke våren 2019. </p><p> </p>
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen, .
Første gang: Studieår 2014-2015
Fortrinnsrett: -M-ØA
Emnets innhold:
Dette emnet gis hovedsaklig i seminarform i vårsemesteret. Seminarene gjennomføres periodevis utover semesteret, noen uker med undervisning, andre uker uten. Dette blir det redegjort nærmere for ved emnets oppstart.
Innholdet i emnet:
- Identitetsforvaltning på organisasjonsnivå - Teorier og strategier for bygging, vedlikehold og forsvar av omdømme - Gap-analyse mellom ønsket og faktisk omdømme - Omdømmekriser - Corporate branding - Verdigrunnlag og samfunnsansvar
Læringsutbytte:
Formålet med emnet er å gi studenter på masternivå kunnskap om hvordan organisasjoner på ulike måter forsøker å påvirke sitt eget omdømme og hvilke strategier som kan forfølges i omdømmearbeidet. Emnet tar spesielt opp sammenhengen mellom organisasjonsidentitet, kommunikasjon og omdømme.
- Analysere spenningsforholdet mellom organisasjoners selvforståelse og omgivelsenes oppfatninger
- Identifisere relevante strategier for å endre omdømme
- Relatere omdømme- og merkevarebygging til bredere utviklingstendenser i samfunnet
- Kunne analysere faglige problemstillinger når det gjelder omdømmeproblematikk og anvende kunnskapen på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- Kunnne kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
Læringsaktiviteter:
1. Videoforelesninger som studentene ser i Youtube
2. Korte forelesninger i klasserommet
3. Seminarer i klasserommet
Hovedvekten ligger på seminarene. Studentene skal se gjennom videforelesningene i henhold til timeplanen før de kommer til seminarene. Seminarene vil bli brukt til gå gjennomgå sentrale begreper og diskusjoner av utvalgte tema og caser.
Læringsstøtte:
-
Pensum:
Pensum består av bøker og artikler i kompendium.
Anbefalte forkunnskaper:
AOS120, AOS130, AOS230, AOS237, AOS325, AOS335, PHI301, BUS306
Obligatorisk aktivitet:
En kort skriftlig oppgave som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Må være bestått for å ta endelig eksamen.
Godkjent obligatorisk oppgave er gyldig til neste gang emnet gis.
Vurderingsordning:
30 timers skriftlig hjemmeeksamen.
Denne eksamenen teller 100% av karakteren.
Det er ikke mulighet til å ta kontinuasjonseksamen.
Sensor:
Ekstern tilsynssensor vurderer pensum og eksamensordning. Karakter settes av lærer.
Merknader:
Merk at emnet tilbys ikke våren 2019. Emnet tilbys i høstparallellen fra og med høsten 2020.
Normert arbeidsmengde:
150 timer
Opptakskrav:
Bachelor
Overlapp:
-
Undervisningstid:
- Emnet vil i perioder gå med to forelesninger i uken og andre perioder med ingen forelesninger. Dette vil bli redegjort for ved emnets oppstart.
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått