Veterinærhøgskolen søker små hunder med korsbåndsskader til studie

Av Camilla Wiik Gjerdrum

På bildet vises en Jack Russell Terrier. Dyresykehuset – smådyr søker små hunder med korsbåndssykdom til en studie om beste behandlingsmetode. Deltakelse i studien, inkludert all behandling, er gratis for eier.
Dyresykehuset – smådyr søker små hunder med korsbåndssykdom til en studie om beste behandlingsmetode. Deltakelse i studien, inkludert all behandling, er gratis for eier.Foto: Shutterstock

Har du en liten hund med skade i det fremre korsbåndet i et kneledd? Da vil vi gjerne komme i kontakt med deg. Vi forsker på hvilken behandling som er best for hunder med korsbåndsskader.

Vi har redusert kapasitet på grunn av svangerskapspermisjon, og kan derfor ikke garantere at hunden din får plass i studien.

Er det best for små hunder med korsbåndssykdom å bli operert, eller klarer de seg like godt med ikke-kirurgisk behandling og tilrettelagt fysioterapi?

Dyresykehuset – smådyr ved Veterinærhøgskolen, NMBU, søker hunder til en studie hvor vi ønsker å undersøke om ikke-kirurgisk behandling kan gi et like tilfredsstillende resultat sammenlignet med kirurgisk behandling hos små hunder med korsbåndssykdom.

Hvilke hunder kan være med i studien?

• Hunden må være utvokst
  • Den må veie mellom 5 og 15 kg
  • Ha fremre korsbåndssykdom
  • Ikke ha annen relevant medisinsk, ortopedisk eller nevrologisk sykdom

Det er gratis å delta i studien. Hundeeiere kan henvende seg direkte til oss eller bli henvist av sin faste veterinær.

Studien har fått etisk godkjenning fra Mattilsynet, og forskergruppen har lang erfaring innen forskning og ortopedi.

Bakgrunn for studien

Korsbåndsykdom er en av de vanligste ortopediske lidelsene hos hund, og medfører smerte, halthet og etter hvert forkalkninger i kneleddet. De fleste hunder blir per i dag tilbudt operasjon for sin korsbåndsskade.

Hos mennesker, derimot, har behandling av fremre korsbåndsskader endret seg i nyere tid. Fra å foretrekke operasjon blir de fleste korsbåndsskader nå behandlet ikke-kirurgisk. Dette skiftet har ikke skjedd innen veterinærmedisin, men fysioterapi og rehabilitering er likevel anerkjent som viktige steg for at hunden skal bli funksjonsfrisk etter operasjon.

Om fysioterapi, vektreduksjon og smertekontroll alene kan fungere uten operasjon er per i dag ikke tilstrekkelig kartlagt hos hund, men de studiene som foreligger indikerer at dette kan være en fullverdig løsning, spesielt for små hunder.

Denne hunden får opptrening i vanntredemølle ved Dyresykehusets rehabiliteringsavdeling. Hunden er har korsbåndssykdom og deltar i studien. Foto: Tina Selland

Hva innebærer studien for din hund?

Hundene vil gjennomgå klinisk undersøkelse og kinetisk ganganalyse (analyse av bevegelsesmønster og halthet på trykksensitiv matte), målinger av vekt, låromkrets og leddutslag i kneledd, samt MR- og røntgenundersøkelse av knær. Du som eier fyller ut et spørreskjema, og hundene blir delt inn ved loddtrekning i én av to behandlingsgrupper:

• Ikke-kirurgisk gruppe: Reduksjon i aktivitet, smertebehandling, vektkontroll og fysioterapi.
  • Kirurgisk gruppe: Operasjon (TPLO, «tibial plateau leveling osteotomy», som er den mest brukte teknikken ved fremre korsbåndsskade), i tillegg til den ikke-kirurgiske behandling nevnt over.

Alle hunder vil gjennomgå et godt tilrettelagt rehabiliteringsforløp med god smertekontroll samt regelmessige besøk hos våre dyrepleiere med utdanning innen rehabilitering i seks måneder. Siste etterkontroll er ett år etter oppstart.

Hvis noen hunder i ikke-kirurgisk gruppe svarer utilstrekkelig på sin behandling innen et angitt tidsrom, vil de bli tilbudt operasjon i stedet. Hvis noen hunder i kirurgisk gruppe svarer utilstrekkelig på sin behandling vil de bli tilbudt kikkhullskirurgi av kneleddet for å lete etter mulige årsaker. Din hund vil få god oppfølging underveis.

Hvis du har spørsmål, ta gjerne kontakt med oss for en prat!

Alle operasjonssalene er utstyrt med flere kameraer. Det er kameraer i tak og på vegger og i operasjonslampene. Det er skjermer på veggen og tett operasjonsbordet.  Klinikerne velger selv hva de vil se på de ulike skjermene ved å hente bilder fra de ulike
Hundene blir godt ivaretatt ved vår kirurgiske avdeling ved behov for operasjon.Foto: Camilla Wiik Gjerdrum/NMBU

Kontakt for korsbåndsstudien

E-post: korsband@nmbu.no