Dyresykehuset tilbyr nå MR

Av Kristine Welde Tranås

MR på Dyresykehuset - smådyr
MR på Dyresykehuset - smådyrFoto: Hege Kippenes Skogmo

Flyttingen til et topp moderne dyresykehus gjør at Veterinærhøgskolen Dyresykehuset nå kan tilby MR-undersøkelser. Internasjonale spesialister innen flere fagfelt sørger for en trygg behandling av pasienten og sikker diagnostikk.

– Det har tatt tid å installere maskinen og få gjennomført all nødvendig opplæring, men nå er vi glade for at vi endelig kan tilby avansert MR-diagnostikk ved Dyresykehuset, sier radiolog Hege Kippenes Skogmo.

Internasjonale spesialister

MR-undersøkelsene gjøres av autoriserte radiografer, med bistand fra internasjonale spesialister innen flere fagfelt.

– Vi er veldig glade for å ha våre flinke anestesiologer som bistår ved anestesiene, og dedikert anestesi- og overvåkningsutstyr for bruk i MR rommet. Begge disse faktorene bidrar til å sikre trygg anestesi under hele undersøkelsen. Vi er også så heldige å ha en nevrolog som gjør de nødvendige utredningene for nevrologikasus. Det bidrar til et sikrere diagnostikkresultat, forklarer Kippens Skogmo.

– Vi gleder oss også veldig til i januar å få på plass vår nye MR-radiograf, som i tillegg til MR-utdanning har lang erfaring fra humane pasienter blant annet på Rikshospitalet. Hun vil hjelpe oss med å utnytte potensialet til denne fantastiske maskinen, sier Kippenes Skogmo.

Spesielt avansert maskin

Den nye MR-maskinen er en 3T-modell, som Dyresykehuset er alene i landet om å ha.

– Det er en spesielt avansert maskin som tar fantastiske bilder med svært høy oppløsning og stor nøyaktighet. Den har flere ulike innstillinger som gir mange muligheter til å vise patologi. Den kan blant annet vise ødem og inflammasjon, blodstrøm og om væske diffunderer eller ikke, sier Kippenes Skogmo.

Sikrer godt undervisningsutbytte for studentene

Hun forklarer at pasienter som henvises til MR hos Veterinærhøgskolen, vil gå gjennom Dyresykehusets kliniske mottaksapparat.

– Alle pasienter blir undersøkt av en veterinær hos oss før MR-undersøkelsen. Det sikrer at vi tar MR av riktig område, og det at pasienten er undersøkt hos oss rett før MR-undersøkelsen, legger til rette for god kommunikasjon mellom veterinæren som har gjort for-undersøkelsen, og radiologen og anestesiologene underveis i utredningsløpet.

– I tillegg gjør vi disse in-house pasientundersøkelsene også for at studentene våre skal få pasienteksponering og et godt læringsutbytte. Veterinærer som henviser pasienter til oss, vil dermed også bidra til å sikre utdanningen av våre nye veterinærer, og disse bidragene er vi svært takknemlige for, sier Kippenes Skogmo.