Balder ble vår første pasient på Ås

Av Kristine Welde Tranås

Balder (3 mnd) ble den første pasienten på det nye Dyresykehuset - smådyr på Ås. Han fikk en helsesjekk og vaksine av veterinær Heidi Sjetne Lund. Foto: Håkon Sparre/NMBU

Mandag 4. januar 2021 åpnet vi offisielt det nye Dyresykehuset ved NMBU Veterinærhøgskolen på Ås. Balder (3 mnd.) ble vår første pasient.

– Det er veldig stas å kunne vise fram bygget og kjempegøy å være i gang. Vi har jobbet så lenge for å få bygget på stell og testet ut alt, men nå har vi endelig hatt vår første pasient, og det gikk fint. Eier var fornøyd og pasienten virket også fornøyd, sier veterinær og førsteamanuensis Heidi Sjetne Lund.

Hun tok imot vår aller første pasient, Balder, som fikk helsekontroll og vaksine på åpningsdagen.

Tre måneder gamle Balder ble vår første pasient på det nyåpende Dyresykehuset - smådyr på Ås. Foto: Håkon Sparre/NMBU

Vil fortsette å bruke Veterinærhøgskolen

Balder er en irsk setter-valp som kom sammen med sin eier John Schau fra Asker. Schau sier han har god erfaring med å ta hundene sine til Veterinærhøgskolen for behandling og at han kommer til å bruke Dyresykehuset også til den nye valpen.

– Med alt det utstyret og all kunnskapen de har her, så er dette helt optimalt. For meg som bor i Asker, tar det en time å kjøre hit. Hvis det skulle være noe med hunden som jeg tror er alvorlig, så vil jeg dra hit. Uten tvil.

Veterinær og førsteamanuensis Heidi Sjetne Lund ga Balder en helsesjekk og vaksine. Pasienten virket godt fornøyd. Foto: Håkon Sparre/NMBU

Spesialister innen veterinærmedisin

Våre nye lokaler inneholder en mengde spesialiserte behandlingsrom og de nyeste teknologiske hjelpemidlene for diagnostisering og behandling av ulike sykdommer.

Dyresykehuset – smådyr er del av Veterinærhøgskolen, som også omfatter Dyresykehuset –hest. Det unike med Veterinærhøgskolens dyresykehus er det tverrfaglige miljøet med blant annet indremedisinere, nevrolog, kirurger, anestesiologer, radiologer og dyrepleiere. Med Norges største gruppe spesialister innen veterinærmedisin og topp moderne utstyr, øker muligheten til å stille sikrere diagnoser.

­– Slik kan vi sørge for at pasientene får en mer tilpasset og dermed bedre behandling. All diagnostikk og behandling som utføres hos oss, er forankret i veterinærmedisinsk forskning, noe som er svært viktig siden vi også er en undervisningsinstitusjon, sier veterinær og førsteamanuensis Ellen Scancke.

Vi har nå åpnet for timebestilling, henvisninger og akutt behandling. Velkommen til oss!

Fakta

• Dyresykehuset – smådyr er døgnbemannet og har ekspertise innen veterinærmedisin og dyrepleie.
  • Vi tilbyr helsetjenester for smådyr som vaksine hund/katt, helseattest, helsesjekk, ID-merking, ormekur, kostholdsveiledning, avliving, akuttbehandling og flåttbehandling.
  • Vi utreder og behandler lidelser og sykdom. Vi har døgnkontinuerlig tilgang til blodgassmålinger og andre enklere laboratorieundersøkelser som trengs for å optimalisere behandlingen samt blodbank. Infeksjonsavdeling med isolat for både hund og katt.
  • Egen katteavdeling med venterom, undersøkelsesrom og oppstalling.
  • Moderne avansert bilde diagnostisk utstyr som MR, CT, ultralyd, røntgen og gjennomlysning.
  • Høy kompetanse innen feltene indremedisin, nevrologi, kirurgi, smertelindring/anestesi, rehabilitering, fødselshjelp/obstetrikk og intensivbehandling.
  • Utstyr for avanserte nevrologiske undersøkelser, blant annet hørseltesting, EEG, EMG og TMS (transcraniell magnetisk stimulering).
  • Rehabiliteringsavdeling med vanntredemølle og motstrøms basseng.