Flere hunder med kennelhoste

Av Dyresykehuset – smådyr

Kuling er til sjekk for kennelhoste på Veterinærhøgskolen Smådyrklinikken
Kuling er til sjekk for kennelhoste på Veterinærhøgskolen SmådyrklinikkenFoto: NMBU/Synnøve Larsen

Lurer du på om hunden din kan ha kennelhoste? Vi har fått inn mange tilfeller i det siste.

Veterinærhøgskolen Smådyrklinikken har i den siste tiden hatt et økt antall pasienter med hoste og symptomer fra luftveiene som har fått diagnosen kennelhoste.

Hvilke symptomer har hunden?

Kennelhoste kan forårsakes av flere typer virus og bakterier, og smitter raskt mellom hunder. Symptomer kan være tørrhoste eller slimhoste. De fleste har god allmenntilstand, men sykdommen kan utvikle seg til en alvorlig lungebetennelse.

Ta kontakt med veterinær

Vaksinerte hunder kan også bli smittet, og vi anbefaler at man tar kontakt med veterinær for rådføring dersom man har en hund som hoster, da dette også kan være symptomer på alvorlige sykdommer som for eksempel hjertesvikt.

Klikk her for å bestille time hos oss på Veterinærhøgskolen Smådyrklinikken