Nyhetsbrev 1.halvår 2017

.
.Foto: Liv R. Bjergene

Vi i BIOTOUR ønsker alle en riktig god sommer og benytter samtidig anledningen til å fortelle litt om hva vi jobber med i forskningsprosjektet om naturbasert reiseliv.

Forskning

Forskerne er nå i full gang med å samle inn data fra alle de tre caseområdene Varanger, Hardanger og Trysil.

I april og mai ble det gjennomført vellykkede intervjuer hos åtte naturbaserte reiselivsbedrifter i studieområdet Varanger om blant annet hva de tilbyr av tjenester og samarbeid med andre aktører.

I mai ble det også arrangert et arbeidsverksted med nøkkelpersoner fra de tre utvalgte lokalsamfunnene Nesseby, Vestre Jakobselv og Vardø om kvaliteter for steds- og reiselivsutvikling. Formålet var å fremskaffe kunnskap om både lokalsamfunn, reiselivsressurser og om motoder som kan fungere i slike prosesser. Som en del av arbeidet med å analysere landskapsressurser i Varanger ble det gjennomført en rekke kvalitative dybdeintervjuer med ulike representanter for Vardø-samfunnet.

Forskerne er også i gang med datainnsamling blant fugleturister i Varanger. Fokuset er på Hornøya, der sterk vekst i besøkene gir utfordringer. Datainnsamling skjer i nært samarbeid med lokale aktører, i første rekke Vardø Havn KF. Undersøkelsen om fugleturisme i Varanger tar for seg hvordan slike opplevelser kan videreutvikles, til det beste både for turister og næringsaktører og på måter som ikke påvirker fuglebestandene negativt.

En annen sentral del av BIOTOUR er en større markedsundersøkelse, som blant annet skal se på ulike turisters holdninger til natur, deres verdier, betalingsvilje og hvordan de vil forholde seg til eventuelle reguleringer.

Undersøkelsen tar utgangspunkt i de tre caseområdene og vil innhente informasjon fra aktiviteter knyttet til fugleturisme i Varanger, sykling i Trysil og vandring til Trolltunga i Hardanger. I løpet av sommeren vil det derfor bli delt ut spørreskjemaer til besøkende i de tre områdene for å registrere deltakere til hovedundersøkelsen, som blir gjennomført i løpet av høsten 2017 og vinteren 2018.

I tillegg til datainnsamlingen fra caseområdene ble den første delen av bedriftsundersøkelsen for de naturbaserte reiselivsnæringene gjennomført i vinter. Dette arbeidet vil fortsette etter sommeren.

Til høsten starter også andre del av Delphi-studien, der ekspertpanelet vil vurdere betydningen av de viktigste trendene som de tror vil påvirke det naturbaserte reiselivet.

Ås 20.oktober 2017: Bærekraftig reiseliv

Hold av datoen 20. oktober! Da arrangerer faggruppen for naturbasert reiseliv fagseminar i Festsalen på Studentsamfunnet fra 09.30-15.00. 2017 er FN-året for bærekraftig turisme for utvikling. Temaet for årets konferanse er derfor reiseliv og bærekraft.

Blant foredragsholderne er mangeårig journalist og forfatter Thorbjørn Færøvik. Han vil belyse hvem turistene fra Midtens rike er, hvilke forventninger de har og muligheter og utfordringer for norsk reiselivsnæring knyttet til veksten i antallet kinesiske turister og bærekraft.

Falun 4-6.10. 2017: 26 Nordic Symposium of Tourism and Hospitality Research

BIOTOUR vil ha en egen sesjon på den årlige nordiske turismekonferansen.

Formidling

[video:https://www.youtube.com/watch?v=MoCgNSj23Aw autoplay:0] BIOTOUR har laget en informasjonsfilm på engelsk som introduserer forskningsprosjektet. Benytt den gjerne!

Sommersaken fra BIOTOUR er hvilke muligheter som digitalisering kan ha for reiselivsnæringen, "Fra charter til skreddersydd ferie", publisert hos forskning.no. Her peker NMBU-forsker i naturbasert reiseliv, Knut Fossgard, på hvordan nye apper og IT-systemer gjør det enda enklere å planlegge ferie i Norge.

Kronikker

Forskerne i BIOTOUR ønsker å ha en aktiv rolle i samfunnsdebatten. BIOTOUR ble omtalt i regjeringens nye reiselivsmelding. I forbindelse med lanseringen av meldingen, publiserte tre av våre forskere en kronikk som løftet fram viktigheten av forskning og utdanning for framtidas reiseliv. Innlegget ble publisert i en rekke lokal- og regionalaviser.

I forkant av debatten i Stortinget i mai, ga BIOTOUR innspill til Stortingets næringskomité.

BIOTOUR deltok også i en debatt hos forskning.no knyttet til reiseliv og miljø: Ja til mer forskning på reiseliv og miljø

Her er et utvalg av øvrige innslag i media:

Hva har et gammelt reinhorn, et stykke drivved og et par russiske votter til felles? (28.06.2017 iFinnmark)

Undersøkelse om naturbasert reiseliv - viktig for å lage gode rammevilkår (25.04.2017 NHO Reiseliv)

- Bærekraft er knyttet til mange andre forhold enn klimagasser (02.03.2017 forskning.no)

Morgendagens reiseliv (28.01.2017 kronikk publisert i Nationen)

Den nye norske vinteren (16.01.2017 EKKO, NRK P2)

Blogg

Fra høsten starter vi også opp en egen forskningsblogg om naturbasert reiseliv. Følg med!

Vitenskapelige publikasjoner

Lusine Margaryan, Stian Stensland. Sustainable by nature? The case of (non)adoption of eco-certification among the nature-based tourism companies in Scandinavia. Journal of Cleaner Production (2017), doi: 10.1016/j.jclepro.2017.06.060

Om BIOTOUR

BIOTOUR er et fireårig, tverrfaglig forskningsprosjekt som ledes av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Hovedmålsetningen er å utforske nøkkelbetingelser for videreutvikling av naturbasert reiseliv i norsk bioøkonomi som sikrer næringsutvikling, robuste lokalsamfunn og bærekraftig ressursbruk.

Vil du vite mer? På BIOTOURs Facebookside kommer vi med jevne oppdateringer. Følg oss, da vel!