Naturbasert reiseliv kan komme styrket ut av koronakrisen

telt i lofoten
telt i lofotenFoto: CANVA

- Aktiviteter i naturen kan komme til å bli enda viktigere på grunn av koronapandemien. Markedet for naturbasert reiseliv kan derfor på sikt bli større enn det var før pandemien traff oss. Det skriver Peter Fredman, Jan Vidar Haukeland, Knut Bjørn Stokke, Magnar Forbord og Petter Dybedal i denne kronikken i Nationen.

Reiselivet har vært i sterk vekst i Norge. Samlet turistkonsum er beregnet til over 180 milliarder kroner. Overnattingsstatistikk fra SSB viser et sammenhengende oppsving fra januar 2014 og frem til februar 2020.

Men med koronaepidemien kom pålegg om stengte grenser og sosial distansering. Det er åpenbart at reiselivet har svært lite gunstige vilkår i denne situasjonen.

Reiseliv er en sosial aktivitet, der folk reiser sammen og deler opplevelser. Mye av reiselivet i Norge er naturbasert. I denne sektoren finner vi mange små bedrifter som rammes hardt og brutalt av tiltakene som er innført for å håndtere covid-19-pandemien.

Men finnes det likevel typer av bedrifter som klarer seg bedre gjennom krisen enn andre? Kanskje sårbarheten ikke nødvendigvis er avhengig av bedriftenes størrelse, men av hvor allsidige og fleksible de er? Kan bedrifter som har flere typer inntektskilder, være mer robuste enn bedrifter som driver spesialisert?

Her kan du lese hele kronikken.

Publisert - Oppdatert

Del på