Faglig og administrativ organisering av NMBU

Av Kai Einar Tilley

Etter vedtaket i universitetsstyremøtet 16. juni får NMBU sju faglige enheter fra 2017.

Faglig organisering
Styret har vedtatt at universitetet skal ha følgende organisering fra 1. januar 2017. Med ansatt rektor blir styreleder oppnevnt eksternt. Det vil være en overgangsordning fra 1. januar og fram til 31. juli når rektorperioden utløper.

Faglig organisering av NMBU fra 2017
Faglig organisering av NMBU fra 2017 Foto: NN

Som en del av modellen er det vedtatt at NMBU skal ha:
– Universitetsstyre, jf. kap. 9 i universitets‐ og høyskoleloven (uhl)
– Rektor, jf. uhl §10‐4
– Prorektorer for utdanning
– Prorektor for forsking
– Administrasjonsdirektør
– Fakulteter
– Dekaner

Under styrets diskusjon om antall faglige enheter tok flere av styremedlemmene til orde for å ta vare på og videreutvikle verdifulle merkevarer, som Noragric.

En god løsning
Styreleder Siri Hatlen så på den vedtatte organiseringen som langt bedre enn dagens løsning.
–  Jeg er også glad for støtten fra IDF (tjenestemannsorganisasjonene) til den foreslåtte organiseringen, selv om vi ikke er enig om alt.

Styring og ledelse på øverste nivå og på fakultetene
Under behandling av styring og ledelse av universitetets virksomhet ble det foreslått noen justeringer. Styret vedtok styringsreglementet med noen endringer. Korrigert tekst skal legges fram for styret for endelig vedtak.

Administrativ organisering
Administrativ organisering er en del av styringsreglementet for NMBU. Administrasjonen er organisert på to nivåer. Rektor er øverste leder av universitetsadministrasjonen, og har delegert fullmakter til prorektor for utdanning, prorektor for forskning og administrasjonsdirektør. Prorektorene og administrasjonsdirektør kan delegere fullmakter videre.

Administrativ organisering av NMBU fra 2017
Administrativ organisering av NMBU fra 2017 Foto: NN

Dekan er øverste administrative leder for fakultetets administrasjon. Hvert fakultet skal ha en fakultetsadministrasjon som ledes i det daglige av en administrasjonssjef eller tilsvarende stilling.