Bruksanvisninger
- Digital eksamen - informasjon til sensorer
- Digital registrering av sensur og obligatorisk aktivitet (rutiner)
-
Informasjon om pålogging i WISEflow og Fagpersonweb for ekstern fagperson
Registrering av sensorer i kommisjon
Eksamensansvarlig fakultetet oppnevner sensorer. Sensorer, samt klagesensorer, må registreres i kommisjon i FS for at de kan utføre vurdering digitalt (i WISEflow) eller registrere karakterer i Fagpersonweb. Fakultetet/FS-ansvarlige registrerer sensorer/kommisjoner i FS.
Sensorveiledning
Det er ingen endring i krav til sensorveiledning, og det skal utarbeides skriftlig sensorveiledning til alle eksamener. Det er fakultetets ansvar å sørge for at sensorveiledning er utarbeid og offentliggjort for studenter. Sensorveiledning kan offentliggjøres både i Canvas eller i WISEflow.
- Hvordan dele sensorveiledning i WISEflow - administrator
- Hvordan dele sensorveiledning i WISEflow - forfatter (se del: Adding Assessment Guidelines)
- Norsk: Sensorveiledning - hvordan lage veiledningen
Engelsk: Written guidelines for examiners - how to create the guidelines (English)
Gjennomføring og registrering av sensur
WISEflow - Sensur
For avsluttende eksamen som teller 100% gjennomført i WISEflow føres også sensur i WISEflow. Ved flervalgseksamen blir hverken oppgavesett eller vurdert besvarelse synlig for studenten etter eksamen. Ta kontakt med Studieavdelingen og du ønsker å slå på denne tilgangen.
Dersom delprøve eller eksamen som ikke teller 100%, gjennomføres i WISEflow, ta kontakt med studieavdelingen for å avklare hvor den avsluttende sensuren skal føres.
Fagpersonweb - Sensur
For andre typer eksamen feks. i Canvas og muntlig eksamen føres sensur i Fagpersonweb. Vennligst informer fagpersoner om at ikke møtt/ikke levert må stå åpent i fagpersonweb, slik at studieavdelignen kan registrere "ikke møtt"
Frister for sensur
Sensurfrist vil som normalt settes til 3 uker etter eksamen/ siste undervisningsdag for emner og 6 uker etter innleveringsfrist for gradsoppgaver. Hovedregelen er at utsatt frist ikke skal overstige 2 uker. Utsatt sensurfrist må vedtas på emnenivå/individnivå. Benytt nettskjema for:
Søknaden arkiveres på emnemappen i P360 og fordeles til fakultetets ufordelte liste i P360. Arkivansvarlig ved hvert fakultet må sørge for riktig fordeling av søknaden internt på fakultetet. Fakultetet må svare emneansvarlig på søknaden via email. Vedtak om utsatt frist må meldes Studieavdelingen til sensur@nmbu.no slik at ny frist blir oppdatert.
Søknader som ikke er grunnet sykdom bruker eksisterende skjema som mottas av Studieavdelingen og behandles av styret på vanlig måte.
Klage på karakter
- Behandling av klage på karakter - oppdatert rutine
Behandling av klage på karakter i WISEflow - teknisk veiledning