KSU system og rammer
Rapporter/evalueringer

Undersøkelser, evalueringer og rapporter

Hvert år gjennomføres det evaluering av emner og program ved NMBU, samt en vurdering av den overordnede studiekvaliteten ved institusjonen (Kvalitetsmeldingen). I tillegg gjennomføres det i egen eller andres regi en rekke evalueringer, som inkluderer våre studieprogram, studenter eller kandidater, og som gir universitetet viktig kunnskap om kvaliteten i våre studier og rammene rundt studiene.

Rapporter/evalueringer

Kvalitetsmeldingen

Kvalitetsmeldingen er NMBUs rapport om utdanningskvaliteten og kvalitetsarbeidet. Rapporten svarer til kravet fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) om at høyere utdanningsinstitusjoners ledelse rapporterer årlig til styret om utdanningskvalitet og kvalitetsarbeid, med en helhetlig vurdering av utdanningskvaliteten, samt oversikt over prioriteringer og tiltak i kvalitetsarbeidet.

Årsrapport for forskerutdanningen

Les om evaluering og rapportering om forskerutdanning og finn årsrapport for forskerutdanningen på 

Læringsmiljøutvalgets årsrapport

Årlig rapportere læringsmiljøutvalget ved NMBU om status og vurdering av læringsmiljøet ved universitetet. Store deler av rapporten omhandler universitetets fysiske læringsmiljø, men det gjøres også en vurdering av arbeidet med det psykososiale miljøet.

Læringsmiljøutvalgets årsrapporter

Kandidatundersøkelser

Jevnlige kandidatundersøkelser er en del av NMBUs kvalitetssikring av utdanningen og er et viktig bidrag i utviklingen av emner og program. Mange av programmene gjennomfører årlig eller periodisk egne kandidatundersøkelser om studentenes tilpasning til arbeidsmarkedet - omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, hvor kandidatenen arbeider, type yrke, lønn, vurdering av utdanningens relevans og kvalitet. NMBU har som målsetning å gjennomføre jevnlige kandidatundersøkelser som omfatter alle kandidater fra universitetet.

NIFU gjennomfører årlig kandidatundersøkelse blant kandidater fra universiteter og høgskoler. NIFUS halvårsundersøkelser gjennomføres annet hver år og sier noe om kandidatenes plass i arbeidsmarkedet et halv år etter ferdig utdannelse. Undersøkelsen gir også en pekepinn på kandidatenes vurdering av utdanningen og lærestedet og studiets relevans. NIFUs spesialundersøkelser gjennomføres også annet hvert år, men foretas ofte lengre tid etter eksamen og fokuserer som regel på bestemte grupper.

Læringsmiljø-/trivselsundersøkelser

Det gjennomføres jevnlig undersøkelser som omfatter spørsmål knyttet til studentenes fysiske og psykososiale læringsmiljø og trivsel. Undersøkelsene danner et viktig grunnlag for å sette mål og tiltak, samt avdekke eventuelle mangler ved læringsmiljøet. Det ble tidligere ved universitetet gjennomført undersøkelser i egen regi, men siden 2014 har NMBU/SiÅs deltatt i den nasjonale SHoT-undersøkelsen (Studentenes helse og trivselsundersøkelse). SHoT-undersøkelsen kartlegger studenters helse og trivsel.

Studiebarometeret

Studiebarometeret er en nasjonal studentundersøkelse startet opp i 2013 som omfatter 58 utdanningsinstitusjoner og rundt 60000 studenter. Undersøkelsen gjennomføres årlig og omhandler studentenes opplevelse av kvaliteten i det studieprogrammet de går på. Undersøkelsen sendes ut hver høst til alle 2. og 5.års studenter i Norge og omhandler: studie- og læringsmiljø, arbeidslivsrelevans, undervisning og veiledning, vurderingsformer, løæringsutbytte, motivasjon, studieinnsats, medvirkning og praksis. Studiebarometeret er ment å gi studentene en arena for å si sin mening og være med på å forbedre studiekvaliteteten, gi institusjonene nyttig informasjon om studentenes oppfatning om studiekvalitet slik at de kan forbedre denne og gi samfunnet ny kunnskap om tilstanden i norsk høyere utdanning. Portalen gir mulighet til å sammenligne ulike aspekter ved studiepårogram over hele landet.

Studiebarometeret - Studentundersøkelse: Hvor fornøyde er norske studenter med kvaliteten på studieprogrammene sine?

Resultater fra studiebarometeret på programnivå er enkelt tilgjengelig i Tableau. Pålogging til Tableau med brukernavn@nmbu.no og vanlig NMBU-passord.

Underviserundersøkelser

NOKUTs underviserundersøkelse - om undersøkelsen og hovedfunn.

Resultater for NMBU:

Programevalueringer 

Årlige programrapporter bachelor og master:

De årlige programrapporterne er tilgjengelige i arkivsystemet P360:
- 2015: sak om Årlig programevaluering 2015 (Sak 15/02425)
- 2016: sak om Årlig programevaluering 2016 (Sak 16/02819) 
- 2017: sak om Årlig programevaluering 2017 (Sak 17/01022)
- 2018: sak om Årlig programevaluering 2018 (Sak 18/02599)
- 2019: sak om Årlig programevaluering 2019 (Sak 19/02733)

Årlige programevalueringer ph.d.:

Det gjennomføres en årlig evaluering av hvert enkelt ph.d.-program ved NMBU. Dekanen har overordnet ansvar for den årlige programevalueringen. Evalueringen munner ut i en kortfattet programrapport basert på tilbakemeldinger fra ph.d.-kandidatene (via spørreundersøkelse), fakultetets Forskningsutvalg (Fakultet-FU), ph.d.-programutvalg o.a

Periodiske programevalueringer:

Rapporter for periodisk programevaluering er tilgjengelige i arkivsystemet P360. Ta kontakt med studieavdelingen.

Resultater fra årlige og periodiske programevalueringer inngår i vurderinger av portefølje og i de årlige rapportene på alle nivå (kvalitetsmelding, årsrapport for forskerutdanning)

Emnerapporter

Emnerapporter - evaluerte emner (logg på med NMBU-bruker og -passord)

Masteroppgaveevaluering

Alle studenter som gjennomfører masteroppgaven gis mulighet til å besvare en større undersøkelse om hvordan de opplever gjennomføringen av oppgaven.

Tema for undersøkelsen er: 

  • studentenes egen opplevelse av arbeidsinnsats, evne til selvstendig arbeid og hvor de største utfordringene i arbeidet har vært
  • studentens vurdering av veiledningen
  • studentens vurdering av rammer rundt arbeidet med oppgaven; informasjon, bibliotek, skrivesenteret

Studentene kan selv velge om de vil være anonyme når de besvarer undersøkelsen eller om de ønsker å gi informasjon som kan identifisere. Studentene mottar undersøkelsen på registrert innleveringsdato.

Resultatene oversendes dekan og undervisningsleder på det fakultet hvor studenten gjennomfører masteroppgaven. Oppfølging av resultatene skjer på fakultetet og benyttes også til å identifisere nødvendige tiltak på institusjonsnivå.

Kort oppsummerende rapporter.

Published 8. oktober 2015 - 16:19 - Updated 21. august 2020 - 10:24