Kanskje vi møtes igjen?

Av Marte Skjerping

NMBU-alumn Jenusiyia Srisgantharajah holdt tale på Ringfesten 2022 om sitt første år i arbeidslivet.Foto: Jenusiyia Srisgantharajah

For ett år siden satt hun i salen selv. I år var Jenusiyia Srisgantharajah tilbake på Ringfesten for å dele av sine erfaringer fra første år i arbeidslivet.

- I 2021 var jeg også en avgangsstudent og jeg husker jeg satt og tenkte at studietiden gikk altfor fort, forteller Jenusiyia, eller Jennu som de fleste kaller henne. Jennu har en master i kjemi- og bioteknologi fra NMBU.

Etter korona-forskjøvet masteroppgaveinnlevering og sommerjobb i Miljødirektoratet, ble hun kontaktet av sin nåværende arbeidsgiver for en prat. Allerede før hun fikk levert masteroppgaven sin ble hun tilbudt fast stilling som energi- og miljørådgiver i Vill Energi.

Vill Energi har etablert seg som en spesialrådgiver for bærekraft i by, bygg og industri, og bistår blant annet med ressursoptimalisering, sirkulær kartlegging, kretsløpsanalyser og fornybar energirådgivning.

I Vill Energi har hun, blant andre ting, jobbet med miljøprogrammering og klimagassberegninger for Fornebu brygge.

– Et helsirkulært byutviklingsprosjekt der ca. 45 000 m2 av ny bygningsmasse skal benytte bl.a. lavkarbon betong, resirkulert stål, oppsirkulert rør og trevirke, forklarer Jennu.

Hun er i tillegg prosjektmedarbeider for en konseptutredning av hvordan morgendagens klimanøytrale og sirkulære datasenter skal baseres på lokal fornybar energiproduksjon og utnytte all overskuddsvarme fra datasenteret til klimavennlig matproduksjon.

Ved siden av fulltidsjobben i Vill Energi er hun administrativ sekretær i Groruddalen miljøforum. Der jobber hun tett med styret som går bredt ut mot politikere på alle nivåer når det gjelder saker som omfatter byutvikling, samferdsel, klima og miljø og kommunikasjon.

Jennu avsluttet med å ønske alle de oppmøtte avgangsstudentene lykke til videre.

- Kanskje møtes vi igjen? Vi har iallfall mulighet til å holde kontakten med hverandre gjennom alumninettverket NMBU Alumni. Uansett hva du tenker rundt din karriere, vil jeg dere skal vite at all erfaring er god erfaring.

Hun takket for oppmerksomheten og løftet glasset for studentenes gjennomføringsevne under hele studietiden.

En stor takk til Jennu som delte av sine erfaringer til stor inspirasjon.

NMBU-alumn Jenusiyia Srisgantarajah holdt tale på Ringfesten 2022 om sitt første år i arbeidslivet. Foto: Jenusiyia Srisgantarajah