Gründerne bak Skrapekartet

Av Marte Skjerping

NMBU-alumner står bak bedriften Skrapekartet AS.
NMBU-alumner står bak bedriften Skrapekartet AS.Foto: Skrapekartet.no

Det oppsto som en idé etter noen øl på Bodegaen. Nå har NMBU-alumnene Stian Skistad og Olav Marius Lileng omsatt for over 1 million.

Kameratene har begge studert økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen på NMBU. De startet i det små i 2017, og forteller at de nå har solgt over 3000 kart. Skrapekartet AS tilbyr Norgeskart over alle landets kommuner med skrapemateriale på overflaten. Kommunene kan du skrape frem etter hvert som du har besøkt dem.

Alumnene trekker frem tre aspekter ved universitetstiden som har vært til nytte:

1) Det sosiale. Det var her de møttes

2) Den faglige balasten de har fått, nødvendig i daglig drift

3) Kulturen og miljøet på Ås som har bidratt til inspirasjon.

- Miljøet på Ås oser av drivkraft og handlekraft gjennom engasjement i student- og linjeforeninger og arrangementer som UKA i Ås, forteller Stian og Olav Marius. Herfra har de fått mye verdifull erfaring.

- Det er mulig!, avslutter Stian og Olav Marius.

Se videointervjuet her:

Fakta

Stian Skistad og Olav Marius Lilend har studert økonomi og administrasjon på NMBU.