Studentopptak 2021

Av Tonje Halvorsen Walde

NMBU studenter
NMBU studenterFoto: Håkon Sparre, NMBU

Resultatene fra Samordna opptak er klart, og vi er glade for å ønske nye studenter velkommen som student ved NMBU.

Antall søkere til NMBU har en økning også i år.

– Det er gledelig at vi har en økning i søkere også i år. Jeg tror vår faglige profil og vårt fokus på bærekraftsspørsmålene appellerer til stadig flere unge som vil begynne å studere. Det arbeides godt på studieprogramsiden ved alle fakulteter, både når det gjelder kvalitet og samfunnsrelevans. Det tror jeg gjør alle våre studier enda mer attraktive blant de som skal begynne å studere, sier Solve Sæbø, prorektor for utdanning.

Populære studier

– Det er gledelig å se at landskapsfagene har stor oppgang i år. Vi ser også en stor økning i søkertallene til økonomi, anvendt robotikk og vann- og miljøteknikk. Dette er fag som også tilbys andre steder i landet, så vi er glade for at vi er konkurransedyktige her, sier Solve Sæbø.

Grønne fag som matvitenskap, biologi og fornybar energi er også populære studieprogram.

Bachelor i akvakultur nytt i år
Flere har vist interesse for det splitter nye bachelorprogrammet i akvakultur.

– I år tilbyr vi for første gang et bachelorprogram i akvakultur, som er utviklet i tett dialog med næringen. I alt 57 søkere konkurrerer om 20 plasser. Det er veldig inspirerende at interessen for studiet er så stor, sier Sæbø.

Studieprogrammet kombinerer teori og praksis, og det er bærekraftig verdiskapning og fiskevelferd som er fokuset gjennom studiet.

Svarfrist

Du får tildelt plass 20 juli, og den 24. juli er siste frist for å svare Samordna opptak. For å beholde studieplassen eller plass på venteliste, må du svares ja til tilbudet. Dersom det ikke kommer svar innen fristen blir dette tolket som et nei, og du mister studietilbudet.

– Her på NMBU har vi sterkt fokus på studiekvalitet og innovative undervisningsformer, og studentenes læring er sentral i vår læringsfilosofi, sier Sæbø. Dessuten har vi et av landets beste studentmiljøer. Det bekrefter studentene gjennom en årlig trivselsundersøkelse. Til høsten er vi også en samlet campus med åpning av det nye Veterinærbygget. Det gleder vi oss veldig til, sier Sæbø.

– Jeg oppfordrer alle som har blitt tilbudt plass til å takke ja, og jeg ønsker dere hjertelig velkommen til oss på NMBU, sier Solve Sæbø.

Velkommen som ny student. Vi gleder oss til å ta deg imot i august!