Vil etablere nasjonal insekt-overvåking

Valsehjort
ValsehjortFoto: Anne Sverdrup-Thygeson

Insekter spiller en avgjørende rolle i de fleste økosystemer. Nå kommer det forslag om å starte nasjonal overvåking, slik at vi får vite hva som skjer med de norske insektene.

På verdensbasis har vi fått flere rapporter beskriver nedgang i insektbestander. Men foreløpig har vi lite kunnskap om hva som skjer i Norge. Det foreslår en ny rapport fra Norsk institutt for naturforskning NINA å gjøre noe med.

Vil undersøke 200 steder

NMBU-professorene Anne Sverdrup-Thygeson og Tone Birkemoe har bidratt til denne rapporten, som foreslår å etablere en nasjonal overvåking for å få konkrete kunnskaper om hva som skjer med insektene. Slik det er i dag har vi nemlig bare overvåking av humler og sommerfugler i bestemte områder.

– Resultater fra tidligere studier antyder at en bør oppsøke omtrent 200 lokaliteter for kunne oppdage relevante endringer, står det i rapporten.

Økt bevissthet på insekter

De siste årene har vi blitt mer og mer bevisste på hvor viktige innsektene er for verden.

– Insektene er de små tannhjulene i naturen, som får hele maskineriet til å snurre og gå. De redder faktisk livet ditt, litt, hver neste dag, sier professor Anne Sverdrup-Thygeson ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning på NMBU.

– I lys av de dystre rapportene om insektdød verden over er det på høy tid at vi får startet en overvåkning i Norge. For å vite hvordan det går med insektene i Norge, og ikke minst hva vi kan gjøre om det viser seg å være en tydelig nedgang, er det viktig å starte en nasjonal overvåkning, sier professor Tone Birkemoe.

Dramatiske konsekvenser for alle

En kraftig tilbakegang i antall insekter vil ha konsekvenser for hele naturen, og dermed for oss mennesker.

– Vi trenger insektene til pollinering, nedbrytning og jorddannelse, og til å være mat for andre dyr. En dramatisk reduksjon i antall insekter kan skape dominoeffekter vi ikke kan forutsi konsekvensene av. Derfor er det viktig å følge med på dem, sier professor Anne Sverdrup-Thygeson ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning på NMBU.

Fakta

Rapporten «Nasjonal overvåking av insekter – Behovsanalyse og forslag til overvåkingsprogram» er en rapport fra Norsk institutt for naturforskning (NINA), utarbeidet på oppdrag fra Miljødirektoratet. Rapporten utgjør første steget på veien mot en løpende nasjonal overvåking av insekter i Norge.

Les hele rapporten her