NMBU-gründer vil redusere forurensning med støtte fra Forskningsrådet

Av Kristine Løwe

Ideen til selskapet Zendera, som vil redusere CO2-utslipp ved effektivisering av transport- og logistikkbransjen, kom mens gründeren skrev masteroppgave ved NMBU.

Nylig kunngjorde Forskningsrådet at gründerbedriften til Kim Iversen (27) er én av tre gründerselskaper fra NMBU som får én million kroner til å videreutvikle forretningsideen sin.

Iversen fullførte mastergraden i industriell økonomi ved NMBUs Fakultet for realfag og teknologi i fjor. Selskapet Zendera etablerte han sammen med to andre i januar 2017.

– Pengene fra Forskningsrådet kommer veldig godt med. Vi jobber med å ansette folk for tiden, og har fått på plass tre stykker allerede. Vi behøver utviklere, og de er ikke de enkleste å rekruttere, sier Iversen.

Kim Iversen (27) driver én av tre gründerbedrifter fra NMBU som får én million kroner til å videreutvikle forretningsideen sin fra Forskningsrådet. Foto: Privat

Miljøgevinster ved økt automatisering

Zendera lanserte Norges første budbilportal i august i fjor, men fant raskt ut at løsningen var lite skalerbar. Samtidig ble de oppmerksomme på andre, større muligheter i transport- og logistikkbransjen. Blant annet opererer leverandørene i dag med ineffektive kjøreruter og lav fyllingsgrad.

Zendera startet derfor utviklingen av et produkt som automatiserer transportørenes administrasjonssystem. Produktet vil bidra til lavere kostnader for leverandørene og redusert forurensning ved å øke fyllingsgraden og minimere kjøredistansen.

– Om lag 50 prosent av kapasiteten innen varefrakt blir i dag ikke utnyttet. Det ønsker vi i Zendera å gjøre noe med. Løsningen vi arbeider med optimaliserer kjøreruter og lasting av varebiler ved bruk av algoritmer og oppdatert trafikkinformasjon. Vi legger opp til å lansere første versjon av løsningen mot slutten av sommeren, forklarer han.

Iversen forteller at Lars Magnus Hvattum, professor i logistikk ved Høgskolen i Molde, bistår Zendera med gode råd i utviklingsprosessen. Han er en av Norges fremste eksperter på kvantitativ logistikk. Zendera har også fått mye hjelp fra ARD Innovasjon (tidligere NMBU Technology Transfer) og Inkubator Ås.

Seriegründer

Iversen har, til tross for sin unge alder, allerede startet flere selskaper.

– Mine foreldre har vært gründere hele livet, og jeg har hjulpet til i deres virksomhet så lenge jeg kan huske. Jeg overtok ledelsen av renseriet til foreldrene mine i 2014 da de ble alvorlig syke. Jeg driver renseriet fortsatt, men har fem ansatte som tar seg av den daglige driften, forteller han.

Han har også startet, og solgt, selskapet Rent Levert som tilbød en abonnementstjeneste for klesvask.

Som student ved NMBU var Iversen økonomisjef for Samfunnet i Ås, og startet et selskap sammen med noen han traff gjennom vervet. Selskapet skulle revolusjonere verden med et nytt pizzabrett. De innså ganske raskt at det ikke gikk så bra.

– Det er flest nedturer som gründer. Derfor må man brenne mer for det å være gründer enn for produktet man skal utvikle, mener Iversen.

Han synes for mange blir gründere i dag fordi det er hipt og kult, og påpeker at det kan være krevende å takle både opp- og nedturer.

– Du må jobbe 15 timer dagen i mange år uten at du vet å vite om du kommer noen vei. Derfor mener jeg at en av de viktigste egenskapene som gründer er stamina, avslutter han.

Les også: