Si din ærlige mening om studentlivet

Av Eivind Norum

NMBU-studentene oppfordres til å delta i undersøkelsen om studenthelse.
NMBU-studentene oppfordres til å delta i undersøkelsen om studenthelse.Foto: NMBU

Hvordan opplever studentene livet ved NMBU og andre universiteter? Det skal nå kartlegges i en ny runde av Studentenes helse- og trivselsundersøkelse.

Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) er Norges største i sitt slag. Den tar for seg studentenes helse og trivsel i bred forstand. Tall fra samme undersøkelse i 2014, viser at én av fem norske studenter sliter med alvorlige psykiske plager. Samtidig forteller én av seks studenter at de er ensomme. Rektor Mari Sundli Tveit ved NMBU mener undersøkelsen er avgjørende for å kunne se studentene og behovene deres hverdagen.

- For mange unge, også studenter, er angst og depresjon en del av hverdagen. De er stressa og slitne og redde for ikke å lykkes. Utdanningsinstitusjonene har et stort ansvar for å gjøre noe med dette. Derfor trenger vi å vite så mye som mulig om hvordan det står til med studentene. Hvordan trives de? Hvordan er helsa deres? Hvordan er livet utenfor lesesalene?

Rektor Mari Sundli Tveit
Rektor Mari Sundli Tveit Foto: Håkon Sparre

Sundli Tveit oppfordrer egne studenter til å delta.

- Gjennom å svare på undersøkelsen, kan studentene hjelpe oss å hjelpe dem. Derfor er det veldig viktig at alle svarer så ærlig som mulig, sier rektor Mari Sundli Tveit.

Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) sendes ut hvert fjerde år og kartlegger studentenes helse og trivsel under studieløpet. Tilsammen 160 000 studenter over hele landet mottar undersøkelsen. Studentsamskipnadene som samarbeider om undersøkelsen. Den utføres av Folkehelseinstituttet, som også forsker videre på funnene.

De første studentene vil få tilsendt undersøkelsen allerede fra tirsdag 6. februar.

Lenke til studentundersøkelsen om helse og trivsel finner du her.

NMBU vil gjennomføre en egen undersøkelse for studenter med utenlandsk statsborgerskap i løpet av 2018.

NMBU-studentene oppfordres til å delta i undersøkelsen.
NMBU-studentene oppfordres til å delta i undersøkelsen. Foto: Illustrasjon

Dette er Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT 2018)

• Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT 2018) kartlegger studentenes helse og trivsel i bred forstand, med hovedvekt på psykososiale forhold. Dette er Norges største studentundersøkelse om temaet.
  • Undersøkelsen er nasjonal og blir utført på oppdrag fra studentsamskipnadene. SHoT 2018 vil gi viktig innsikt i hvordan studentene har det og i hvordan velferdstilbudet til studenter kan bedres.
  • I undersøkelsen oppfordres landets studenter til å svare Helt ærlig om åtte ulike temaer knyttet til studenttilværelsen, helse- og trivsel.
  • Det spørres om psykisk og fysisk helse, trening, rus og alkohol, for å nevne noe.