Tidligere NMBU-student på Forbes «30 under 30»-liste for teknologientreprenører

Av Kristine Løwe

Det amerikanske næringslivsmagasinet Forbes har kåret tidligere NMBU-student Christine Spiten til en av Europas mest spennende unge disruptører innen teknologi.

«En stor del av vår fremtidige teknologi kommer fra unge mennesker på den andre siden av verden som vokste opp med smarttelefoner og sosiale medier, og som finner måter å få det til å fungere bedre,» skriver det amerikanske magasinet om sin nylanserte liste «30 under 30 Europe».

De påpeker at det som aldri går av mote er ungdommens brennende ønske om å gjenoppfinne verden, og skriver at «Den ambisjonen og utålmodigheten blir demonstrert for fullt i 2018-utgaven av «Forbes 30 Under 30», vår årlige Encyclopedia for kreativ disrupsjon».

Bruker undervannsdrone i kampen mot marin forsøpling

Christine Spiten leverte sin masteroppgave om bruksområder for små undervannsdroner ved NMBU i 2015, og bygget sin egen undervannsdrone allerede i studietiden. Nå jobber Spiten som en av gründerne i startup-selskapet Blueye Robotics, som har laget den avanserte undervannsdronen Blueye Pioneer.

Dronen brukes blant annet i kampen mot marin forsøpling, og bruksområdet trekkes spesielt frem i Forbes omtale av Spiten på magasinets «30 under 30»-liste for europeiske teknologientreprenører.

- Jeg vil gratulere vår fantastiske tidligere student Christine Spiten, drone-gründer og sivilingeniør med enestående entusiasme og omsorg for havet, med plasseringen på Forbes’ prestisjeliste. Hele NMBU heier deg, sier NMBU-rektor Mari Sundli Tveit.

Les Forbes' sak om listen her, mer om Christine Spiten og Blueye Pioneer her.

Klar til å sjøsette Blueye Pioneer undervannsdrone.
Klar til å sjøsette Blueye Pioneer undervannsdrone. Foto: Blueye Robotics AS

Grundig utvelgelsesprosess

«Å velge ut disse unge visjonære er en helårig besettelse: Vi undersøker tusenvis av nominasjoner inngående, en prosess som understøttes av den kollektive visdom til vårt nettsamfunn, våre stjernereportere og et panel av særlig kvalifiserte dommere,» skriver Forbes om utvelgelsesprosessen.

På NMBU tok Spiten masterprogrammet (sivilingeniør) i Industriell Økonomi ved Fakultet for realfag og teknologi med Fornybar Energi som spesialisering. Videre tok hun en del fag ved siden av innen innovasjon og entreprenørskap ved Handelshøyskolen, NMBU, og var utplassert hos oppstartsbedriften OpenROV, som driver med små undervannsroboter, i San Fransisco gjennom Gründerskolen.

Christine Spiten, tidligere mastergrad-student ved NMBU. Bildet er tatt på Tjuvholmen i Oslo. På bildet holder hun den fjernstyrte undervannsroboten OpenROV. Foto: Gisle Bjørneby

Les også: