Datavitenskap populært

bigdata
bigdataFoto: http://www.business2community.com/

Seks ganger så mange som det er plass til søkte på det nye masterstudiet i Data Science. Big Data er in.

NMBU har i år opprettet det nye 2-årige studieprogrammet Master of Science in Data Science.

122 søknader til studiet kom inn, blant dem 42 kvinner og 80 menn - for å fylle til sammen 20 plasser.

Gir etterspurt kompetanse
Teknisk Ukeblad omtalte det nye studiet i artikkelen "-Det er stor etterspørsel etter faget overalt i teknologien". Her forklarer professor Achim Kohler hva programmet søker å oppnå.

Initiativ til omlegging av et eksisterende studieprogram til dette nye studieprogrammet kom fra styret ved institutt for matematiske realfag og teknologi (IMT) og et helt IKT basert fagmiljø på Fakultet for Realfag og teknologi står bak studieprogrammet.

Studieplasser tildelt av regjeringen
Som følge av forliket med Venstre og KrF i revidert statsbudsjett, tildelte regjeringen midler til 250 nye studieplasser innen IKT.

15 av disse plassene fikk NMBU.

– Det er et stort behov for økt kunnskap og kompetanse i IKT på alle områder i samfunnet framover. Derfor har regjeringen sammen med Venstre og KrF bestemt at vi skal oppskalere antall studieplasser innen IKT raskt, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Ås avis da tildelingen ble kjent.

Fire kull
Plassene som finansieres er fireårige, og det legges opp til finansiering av totalt fire kull. For NMBU vil dermed 60 studenter få plass gjennom tildelingen.

– Å utdanne flere med bachelor og master i IKT er viktig for at Norge kan henge med på den raske digitaliseringen vi står midt oppe i, og være med på å lede utviklingen videre. IKT gir nye muligheter for innovasjon, utvikling og effektivitet i både privat og offentlig sektor, og de mulighetene ønsker vi å gripe med begge hender, sa kunnskapsministeren.

Har du søkt, og blitt tilbudt plass - må du svare innen 26 juli.