NMBU blant de beste i verden innen landbruk og skogbruk

Av Kristine Løwe

På en ny rangering av de beste universitetene i verden kommer NMBU på 23. plass innen landbruk og skogbruk.

«QS World University Rankings by Subjects» rangerer verdens fremste universiteter innen forskjellige fagområder.

For 2017 er NMBU rangert blant de 50 beste universitetene i verden innen landbruk og skogbruk, hvor NMBU kommer på en delt 23. plass med North Carolina University i USA.

Øverst på rangeringen i dette fagområdet kommer Wageningen University i Nederland.

I år har hele 300 universiteter blitt rangert innenfor dette fagområdet, som er 100 universiteter fler enn i fjor. I 2016 kom NMBU på en delt 28. plass med The Ohio State University, USA.

Andre nordiske universiteter blant topp 50 på lista er Sveriges lantbruksuniversitet, SLU (4. plass) og Københavns Universitet (18. plass).

- Vi mener jo selv at vi har gjennomgående god kvalitet, og det er gledelig å se at vi klatrer på rangeringen fra år til år.  Vi merker også en økt interesse for våre fagområder både fra studenter og samfunnet for øvrig.  Målet må være å bli enda bedre. Innen biovitenskap har vi fagmiljøer i verdenstoppen, og stort potensial for ytterligere forbedring på flere områder, sier professor Odd Arne Rognli, konstituert dekan ved fakultet for biovitenskap, NMBU.

Ved NMBU er fagområdene landbruk og skogbruk organisert under Fakultet for Biovitenskap og Fakultet for Miljøvitenskap og naturforvaltning.

QS Wold University rangeringen av fagområder er gjort med basis i variabler som akademisk renommé, arbeidsgiveromdømme og forskningspublikasjoner. Mer om metodikken som ligger til grunn for rangeringen her, og den fulle rangeringen for landbruk og skogbruk her.