Akademisk dugnad i praksis

Khaled Khalil har med sin bakgrunn i meierifag fra Aleppo fått praksisplass på NMBU som en del av den Akademiske dugnaden.Foto: Håkon Sparre, NMBU

Khaled Khalil er utdannet innen matvitenskap i Syria, og har fått praksisplass i meieriet ved NMBU.

Khaled jobber på pilotanlegget i Meieribygget, og sier at maskinene og utstyret er mye mer moderne enn det han var vant til fra Aleppo, Syria.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Flykning fra Syria
Khaled Khalil er 35 år og kommer fra Syria. I Aleppo studerte Khalil matvitenskap, og var langt på vei med sin mastergrad da han måtte slutte for å begynne å jobbe. Han måtte til sist flykte fra Syria og kom til Norge for to år siden som asylsøker. I starten bodde han på asylmottak på Raufoss i Oppland, og gikk på introduksjonsprogram for flyktninger. Her fikk han opplæring i norsk og samfunnsfag, samt hjelp til å finne et sted å arbeide. Etter en tid fikk han varig opphold i Norge, og flyttet til Asker.

Gjennom introduksjonsprogrammet fikk han kontakt med NMBU som hadde god bruk for en mann som ham.

- De forsøkte først å finne noe til meg på ulike fabrikker, men lyktes ikke. Når de begynte å snakke om et universitet, trodde jeg de spøkte. Jeg trodde det lå langt over hva jeg kunne forvente. Men, her er jeg!

Til NMBU på Ås
Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (IKBM) og deres pilotanlegg for meieri- og bryggeriprodukter tok vel imot Khaled og satte ham snart inn i den daglige driften. En av hans nærmeste medarbeidere, Ola Tjåland, er strålende fornøyd:

- Khaled er selvgående og flink. Vi har stor nytte av ham. Litt språkproblemer er det jo, men det bedrer seg hele tiden.

Khaled snakker allerede ganske bra norsk, og går stadig på kurs for å lære enda bedre norsk.

- Jeg går også på kurs i engelsk, sier Khaled, for etterhvert vil jeg søke masterprogram i Matvitenskap her og jeg har forstått at mange lærebøker er på engelsk.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Framtid
Mulighetene for å lykkes i det norske samfunnet ser lys ut for Khaled Khalil, for det er ikke bare fag og språk han lærer gjennom praksisplassen:

- Jeg lærer om arbeidsforhold, sikkerhet og det norske systemet også, og det er veldig nyttig.

For ni måneder siden kom hans kone og tre år gamle sønn hit til landet og ble gjenforent med Khaled.

Khaled må altså lære seg to nye språk og en ny kultur i en helt ny ramme, men alt tyder han både har viljen og hodet til å klare det!

Khaled har fått praksisplass gjennom

Akademisk dugnad for flyktninger.

En annen flyktning som også har praksisplass er (navnebror) Khaled Murad Aga. Han jobber på Senter for klimaregulert planteforskning.

NMBU jobber stadig for å ta inn flere flyktninger med relevant bakgrunn.