Samling til bekjempelse av skrantesjuke

Reinsdyrhode til undersøkelse.
Reinsdyrhode til undersøkelse.Foto: Mari Press, Veterinærinstituttet

Et to dagers seminar i Oslo satte fokus på bekjempelsen av sykdommen skrantesjuke hos hjortedyr. Formålet var å samle oppdatert kunnskap om sykdommen og ta opp hvilke strategier som er best for å bekjempe sykdommen.

Den smittsomme og dødelige hjernesykdommen skrantesjuke (Chronic Wasting Disease) har vært kjent i Nord-Amerika i snart 50 år. Skrantesjuke rammer hjortedyr som elg, reinsdyr, rådyr og hjort, og ble i 2016 svært overraskende påvist hos villrein og elg i Norge. Sykdommen har tidligere bare forekommet i USA, Canada og Sør-Korea (etter import av dyr fra Canada), men ble i april påvist for første gang i Norge.

Påvisningen av denne sykdommen i Norge representerer et vendepunkt i norsk og europeisk viltforvaltning, med vidtrekkende konsekvenser. Erfaringer med skrantesjuke over flere tiår i USA og Canada, har vist at kontroll og utryddelse av sykdommen i ville hjortedyrpopulasjoner er svært krevende.

På seminaret presenterte norske, amerikanske og canadiske eksperter ulike sider av denne problemstillingen og skisserte mulige forvaltningsmessige tiltak som kan benyttes for å begrense spredning og utryddelse av skrantesjuke.

Veterinærinstituttets referat etter seminaret

Videopptak fra seminaret