Landskapsarkitekturstudent med kunstutstilling i NMBU-parken

Av Kristine Løwe

Universitetsparken på Campus Ås har mye å by på. Nå også en egen kunstutstilling om vånd, også kalt jordrotter.

Da landskapsarkitekturstudent Ingvild Fossheim hadde sommerjobb i universitetsparken på Campus Ås i sommer, oppdaget kollegaene hennes ved tilfeldighet at hun hadde en skissebok fylt til randen med fantastiske tegninger av natur og dyreliv.

Det er visst jordrotteår i år, og disse skapningene, som formelt sett etter vånd, har også funnet frem til universitetsparken. Og da kollegaer, imponert over Fossheims skissebok, spurte om hun ikke kunne tegne noe om jordrotter lot hun seg ikke be to ganger om å tegne disse litt for flittige skapningene som har gjort mye ugagn i sommer.

Resultatet ble en hel serie om jordrottene med tittelen  «Rotta til alt vondt».

Du kan se utstillingen i parken på Campus Ås ved viftebedet mot Drøbakveien (like ved gangveien mellom bussholdeplassen «Universitetet i Ås» og Tårnbygningen).

- Jeg, som så mange andre, blir matet med bilder og kunst hele tiden: det går lett inn det ene øyeblikket og ut det andre. Men bildene til Ingvild var virkelig noe helt spesielt. De brant seg liksom fast på netthinnen, sa gartner, hagekonsulent og avdelingsingeniør Filip Ihrsen da kunstutstillingen ble avduket.

NMBU-gartner Filip Ihrsen og Ingvild Fossheim under lanseringen av kunstutstillingen "Rotta til alt vondt" i NMBU-parken på Campus Ås. Foto: Håkon Sparre

Her er noen smakebiter:

Tusjtegning av jordråtte / vånd fra Ingvild Fossheims utstilling i NMBU-parken: "Rotta til alt vondt". Foto: Ingvild Fossheim (faksmile)
Dette utsnittet viser detaljene i Fossheims strek.  Jordråtte / vånd fra Ingvild Fossheims utstilling i NMBU-parken: "Rotta til alt vondt".
Dette utsnittet viser detaljene i Fossheims strek. Jordråtte / vånd fra Ingvild Fossheims utstilling i NMBU-parken: "Rotta til alt vondt". Foto: Ingvild Fossheim (faksmile)

Fakta

Om vånd (jordrotte/vannrotte) og "toppår": Vånd, også kalt vannrotte eller jordrotte, Arvicola terrestris, er en gnagerart i hamsterfamilien.

"Det er nok forsket mer på arter som lemen, klatremus, markmus og skogmus i Skandinavia, men for alle disse skapningene ser vi regelmessige toppår med større antall enn vanlig. Vånd er en veldig utpreget planteeter, til forskjell fra den vanlige rotta som ligner mer på oss mennesker i kostholdet. Selv har jeg forsket mest på arter som lemen, klatremus og skogmus, og min hypotese er at disse «toppene» har klar sammenheng med tilgang på mat. For klatremus ser vi f.eks. alltid toppår etter gode blåbærår, så nå som vi har hatt et godt blåbærår i år vil det nesten helt sikkert bli ekstra mange klatremus til neste år. Det har også vært ekstra mye ekorn i år fordi det var et godt frøår på grana i fjor, noe vi har visst at henger sammen lenge fordi det er så lett å se. Så at det har vært mye vånd i år henger sikkert sammen med plantekvalitet og økt tilfang av mat," forteller professor Vidar Selås.