Luktfri utedo som kunstprosjekt

Luktfri utedass
Luktfri utedassFoto: Petter D. Jenssen/NMBU

Drømmen om en luktfri utedo er innen rekkevidde. Du kan se det som en del av et kunstprosjekt på Høvikodden i sommer.

Fra kjøtt til kjøtt
Dassen inngår i Åsa Sonjasdotters kunstprosjekt "Fra kjøtt til kjøtt" som ble vist på Henie Onstad kunstsenter sommeren 2016 - som en del av presentasjonen av kunstneren Nikolai Astrup (1880 - 1928).

Prosjektet Fra kjøtt til kjøtt er inspirert av Nikolai Astrups maleri Soleier og regnbue (ca 1918) som tematiserer naturlige livssykluser. Sonjasdotters prosjekt vises som en collage inne i salen og med poteten Kjøtt som er plantet i sekker ved inngangen til HOK.
Sekkene er fylt med kompost laget av menneskelig avfall.

Kretsløpskunst
NMBU-professor Petter D. Jenssen har i mange år arbeidet med økologisk ingeniørfag og har sammen med studenter bygget det luktfrie toalett i parken på Høvikodden. Her kan publikum selv avlevere sitt menneskelige avfall – hvis de ønsker det.

Samarbeidet mellom Åsa Sonjasdotter og professor Jenssen kom i stand etter intens googling etter riktig utedo-konsept. Der fant hun fram til ham:

- Kunstneren tok kontakt etter å ha funnet oss på nettet. Prosjektet hennes er basert på en kretsløpstankegang, og det passer som hånd i hanske til vårt prosjekt, forteller Petter Jenssen.

Kompost-forskning
Det henger et solcellepanel på doveggen. Det varmer opp luften inne i rommet og i komposteringsrommet. Det lager også strøm til en vifte som lufter ut lukt.
Utedoen er laget av tre, og er isolert med et fem cm tykt lag av resirkulert avispapir.

Når toalettet tømmes blir materialet flyttet til to kontainere. Den ene får tilført mark som skal hjelpe til med komposteringen. Den andre ikke. I ettertid sammenlignes innholdet for innhold av næringstoffer som nitrogen, fosfor og potassium, samt overlevelse av E.coli. bakterier.

Luktfri utedo
Utstillingen, utedoen og sekkene med kompost og potetplanter har stått på Henie Onstad kunstsenter siden 10. juni:

- Vi har ikke fått en eneste rapport om lukt, verken fra doen eller fra sekkene. Henie Onstad har hatt veldig godt besøk i sommer, og mange har brukt doen. Denne teknologien fungerer godt, sier Petter D. Jenssen.

Utedass
Utedass Foto: Petter D. Jenssen/NMBU

Vil du ha ett på hytta? Ta kontakt med professor Jenssen!

Fakta

Petter D. Jenssen er professor ved Institutt for miljøvitenskap, NMBU. Han har til nå vært president i “International Ecological Engineering Society”. Han var også med å bygge opp grønne sivilingeniørstudier ved NMBU (dengang UMB).

Jenssen har i samarbeid med flere vært pådriver for at NMBU skal være et kretsløpsuniversitet med nullutslipp. Han har vært en pioner for utvikling av naturbaserte- og kretsløpsbaserte rensemetoder og bygget opp tre nye Masterprogram i Norge, Nepal og Pakistan, med fokus på bærekraftig VA-teknologi tilpasset lokale forhold.

Han er en etterspurt foredragsholder ved internasjonale konferanser innen sitt fagfelt og har erfaring fra prosjekter i bl.a. India, Kina, Cuba, Malaysia, Russland, USA og Grønland.