En kveld i skatteparadis

Av Kristine Løwe

Hva vi kan gjøre med skatteparadiser? Onsdag kan du høre NMBUs skatteprofessor  Annette Alstadsæter, Aftenpostens sjefsredaktør og finanspolitisk talskvinne for Arbeiderpartiet i debatt om temaet.

Alstadsæter ble Norges første professor i skatteøkonomi da hun ble hentet inn til sitt professorat ved Handelshøyskolen NMBU i fjor.

Hovedfokus i hennes forskning er på selskapers og personers skattetilpasning.

Onsdag møter hun Espen Egil Hansen, sjefsredaktør i Aftenposten, og Marianne Marthinsen, finanspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, til debatt hos Vitenparken på Campus Ås.

Utgangspunktet er verdens største journalistiske graveprosjekt, Panama-avsløringene, som Aftenposten som eneste norske redaksjon har deltatt i.

I alt 106 nyhetsorganisasjoner verden over samarbeidet i ett år i et internasjonalt dugnadsarbeid som avslørte pengeflukt i milliardklassen til skatteparadiser - blant statsledere, politikere og andre.

– Dette er ingen bombe. Alle vet at dette skjer, og det er bra å få det kvantifisert på denne måten, sa Alstadsæter til Dagsavisen da de første Panama-avsløringene ble offentliggjort.

Onsdag kveld, 4. mai kl 19:00, er det duket for debatt hos Vitenparken, Campus Ås, om skatteparadiser, hva kan vi gjøre med dem og verdens største journalistiske graveprosjekt.

Debatten er gratis og åpen for alle interesserte, men krever påmelding.

Du kan bestille gratis billett fra Vitenparken her, Facebook-event for arrangementet finner du her.

Annette Alstadsæter, skatteprofessor ved Handelshøyskolen, NMBU, Espen Egil Hansen, sjefsredaktør i Aftenposten og Marianne Marthinsen, finanspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet stiller til debatt hos Vitenparken om skatteparadiser onsdag 4. mai. Foto: Faksmile