Utbytteskatt skjuler ulikhet

Av Lars Mørk

Utbytteskatt skjuler ulikhet, skriver Handelshøyskolens skatteprofessor Annette Alstadsæter og  forskningsleder Kjetil Telle ved SSB.
Utbytteskatt skjuler ulikhet, skriver Handelshøyskolens skatteprofessor Annette Alstadsæter og forskningsleder Kjetil Telle ved SSB.Foto: Faksimile Dagens Næringsliv 12. februar 2016

I en kronikk i Dagens Næringsliv beskriver Handelshøyskolens skatteprofessor Annette Alstadsæter sammen med forskningsleder Kjetil Telle (SSB) hvordan overskuddene har blitt holdt tilbake i norsk selskapssektor etter innføringen av utbytteskatt.

Dermed fremstår inntektsulikheten som mindre enn den i realiteten er. Fordelingseffekter spiller tradisjonelt en sentral rolle i utformingen av norsk skattepolitikk. Når utbytteskatt og eventuelt også omlegging av formuesskatt skjuler reell ulikhet, vil det kunne føre til at skattepolitikken blir ført på feil grunnlag. Les kronikken på DN.no.

Kronikken bygger på SSB Discussion Paper nr. 837/2016 som ble publisert 12. februar:  «Accounting for business income in measuring top income shares: integrated accrual approach using individual and firm data from Norway», og som kronikkforfatterne har skrevet sammen med Martin Jacob (WHU - Otto Beisheim School of Management) og Wojciech Kopczuk (Columbia University).