Vant Gründeridol

Av Kateryna Krutskykh

Studentene på masterprogrammet i Entreprenørskap og innovasjon deltok 18. februar i Gründeridol på Vitenparken, arrangert av leder for studiet i Entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøyskolen, førsteamanuensis Elin Kubberød. Seks grupper fikk 10 minutter hver til å presentere sin forretningsidé og forretningsplan for jurymedlemmene fra Innovasjon Norge, Ungt Entreprenørskap og NMBU Technology Transfer. I salen satt også prosjektenes oppdragsgivere fra Idedrivhuset, Norsk Gjenvinning, Deep River, Nortura og NMBU.

Ny og hemmelig forretningsidé
Til slutt var det Stian Weiseth, Oda Haukebø og Truls Erik Opheim som kunne gå seirende ut av Gründeridol 2015. Forretningsideen som de gikk til topps med var en ny type snacks-produkt fra Nortura, som skal lanseres for dagligvaremarkedet. Men siden produktet er under utvikling, så kan ikke de tre studentene foreløpig fortelle mer om produktet de har jobbet med.

De tre vinnerne av Gründeridol var naturlig nok meget fornøyd med å gå til topps i konkurransen. Etter å ha jobbet med prosjektet i et halvt år, så var de glad for at de nå kunne presentere ideen, og de synes det har vært spennende og lærerikt å jobbe med Nortura som oppdragsgiver.

Karine Sveli, kategorisjef i Nortura (bildet), som har samarbeidet med vinnergruppa, var tilstede under Gründeridol. Nortura var oppdradgsgiver for to av gruppene i konkurransen. Sveli skryter av den jobben studentene har gjort og beskriver samarbeidet med studenten som spennende og fruktbart.

- Vi har fått mange gode innspill og konstruktive forslag fra studentene, sier hun.

I begrunnelsen for prisen la juryen vekt på at vinnerlaget fikk tydelig fram det forretningsmessige potensial i forretningsideen på en engasjerende måte, og at de klarte å overbevise publikum om at deres ide var den beste.

Ulik faglig bakgrunn
Masterprogrammet i Entreprenørskap og innovasjon er en breddemaster, der studentene har ulik faglig bakgrunn fra sin bachelorgrad. De tre studentene på vinnerlaget peker på at deres ulike bakgrunn har vært en styrke i gruppearbeidet.

Oda har bachelor i matvitenskap, Stian har bachelor i bioteknologi, mens Truls Erik har bachelor i interkulturelle studier og samfunnsøkonomiutdanning fra før.

For Oda var det første gang hun var med på å lage en slik forretningsplan, mens Stian har lang erfaring med å lage forretningsplaner. Han var blant annet med på Meshcraft som ble kåret til beste studentbedrift på NMBU i fjor.

Snart eksamen
Gründeridol er en del av emnet Entreprenørskap i praksis. Om en uke skal studentene ha eksamen i emnet. Da skal forretningsplanen og idéen igjen presenteres. Da er juryen byttet ut med sensor, og i stedet for diplom og blomster skal studentene få karakter. Utgangspunktet for vinnerlaget i Gründeridol bør være godt.