På rekrutteringsjakt ved NMBU

Av Kateryna Krutskykh

- NMBU er en skole i vekst, og når vi ser at universitetet og studentene holder et faglig høyt nivå, vil dette alltid være veldig aktuelt for oss som rekrutteringsarena, sier Eivind Ungersness, partner i Deloitte.

Eivind Ungersness, og hans kollegaer i Deloitte, var på plass da Næringslivsdagen ble arrangert ved NMBU. Målet var å rekruttere flere NMBU-studenter til selskapet som er verdens største leverandør av profesjonelle tjenester innen revisjon, rådgivning og advokatspekteret. Selskapet har 210 000 ansatte i over 150 land, hvorav 1200 av disse er stasjonert i Norge.

Deloitte på Næringslivsdagen ved NMBU (fra venstre): Helene Greeny (kandidat fra NMBU), Jenni B. Qvale, Eivind Ungersness, Nancy-Ann Karlsen (kandidat fra NMBU), Tina Steen. Foto: Kateryna Krutskykh

Rekrutterer flere fra NMBU
Ungersness, som er partner i Deloitte og bransjeleder for Technology, Media og Telekom i Audit & Advisory, kan fortelle at antallet NMBU-studenter de rekrutterer hvert år er økende.

- Vi har for hvert år stadig rekruttert flere økonomistudenter fra NMBU. Dette etter som universitetet har utviklet seg med flere studenter innen aktuelle studieretninger, og etter som vi ser at kvaliteten på studiet er bra. Dette er en trend som vi forventer skal fortsette å utvikle seg videre.

Eivind Ungersness holder bedriftspresentasjon på Næringslivsdagen ved NMBU.
Eivind Ungersness holder bedriftspresentasjon på Næringslivsdagen ved NMBU. Foto: Kateryna Krutskykh

- Er det noe som kjennetegner kandidater fra NMBU i forhold til andre studiesteder?

- Jeg synes det er vanskelig å si noe som særtegner en NMBU-student. Men de jeg har blitt kjent med, oppfatter jeg som faglig gode med de rette verdiene, sier Ungersness.

Fra Ås til Bjørvika
En av NMBU-kandidatene som partneren i Deloitte jobber med er Helene Greeny, som fullførte masterprogrammet i økonomi og administrasjon (siviløkonom) i fjor. Hun deltok også på Næringslivsdagen, der hun fortalte om overgangen fra økonomistudiene på Ås til Deloitte-jobben i Bjørvika. Hun anbefaler studentene å stille opp på bedriftspresentasjoner og stands når bedriftene kommer på besøk.

Helene Greeny forteller om overgangen fra økonomistudiene på Ås til Deloitte-jobben i Bjørvika. Foto: Kateryna Krutskykh

- For at Handelshøyskolen ved NMBU skal bli enda mer synlig i næringslivet, er det viktig at studentene viser interesse og engasjement når bedriftene setter av tid og ressurser til å besøke skolen, sier hun.

Samarbeidspartner for Næringslivsdagen
Eivind Ungersness reiser rundt på ulike studiesteder og holder bedriftspresentasjoner på flere skoler, i tillegg til at han gjennomfører intervjuer med søkere. Han kan fortelle at Deloitte har valgt å være samarbeidspartner for Næringslivsdagen ved NMBU fordi de ønsker å være med som støttespiller for studentorganisasjonen, og at de ser på dette som en god arena for å komme i kontakt med studentene på.

- Vi har tidligere også hatt lignende samarbeid på flere andre undervisningsinstitusjoner. Men for øyeblikket er det kun NMBU og NHH som vi har slikt samarbeid med, sier han.

- Kan du si litt om hvordan dere jobber for å rekruttere studenter fra universiteter og høgskoler?

- Vi ønsker å komme i kontakt med studentene tidlig i studieløpet. Dette for å kunne være med i en dialog hvor vi kan formidle hva vi som arbeidsgiver synes er viktig i forhold til prioriteringer og fag. Dette også for å kunne være en faglig støttespiller for studentene. Vi har mange aktiviteter som rettes mot studentene i de forskjellige trinnene for at utviklingen skal være tilfredsstillende for begge parter. Frem mot siste året intensiveres kontakten i forbindelse med prosessen hvor vi ønsker å få de rette kandidatene til å søke jobb hos oss, sier Ungersness.

Gode jobbmuligheter
Studentforeningen ved Handelshøyskolen, Optimum, opplever stor pågang fra bedrifter i regnskaps- og revisjonsbransjen, som ønsker å profilere seg overfor økonomistudentene ved NMBU. BDO, PwC, EY og Deloitte er noen av firmaene som den siste tiden har kommet til NMBU for å kapre de beste økonomistudentene. Eivind Ungersness kan fortelle at mulighetene i regnskaps- og revisjonsbransjen er veldig gode.

- Vi ser at hos oss, og ellers i næringslivet, er det veldig stort behov for økonomer fremover. Evnen til fornyelse og endring ser vi er veldig viktig og vil være avgjørende for årene som kommer.

Attraktive kandidater
Flere av økonomistudentene ved NMBU har blitt rekruttert til regnskaps- og revisjonsbransjen før de har fullført studiet. I høst kunne de fire økonomistudentene Mathias, Ida, Anders og Sunniva fortelle at de hadde fått jobb ni måneder før studieslutt. De fortalte at mange av deres medstudenter også hadde fått jobb i enten Deloitte, BDO, EY og PwC før de hadde startet å skrive masteroppgaven.