NMBU-student til Kenya for skrive master med mening

Denne uken dro NMBU-student Patrick Bakke til Kenya for å gjøre feltarbeidet for den første masteroppgaven i «Master med mening»-programmet ved NMBU.

NMBU-student til Kenya for skrive master med mening

Patrick Bakke
Patrick Bakke. Foto: Christine Spiten

Kan solpumper være en del av løsningen for bærekraftig matproduksjon i et av de fattigste distriktene i Kenya?

Mandag 15. september dro Vann og Miljøteknikk-studenten Patrick Bakke, sammen med sin mentor, Mikael Bue fra Multiconsult, til Kenya for å utføre feltarbeidet til masteroppgaven «Mulighetsstudie for solpumpe til irrigasjon i Budalangi».

Masteroppgaver med humanitær og miljømessig verdi
Masteroppgaven er et direkte resultat av Ingeniører Uten Grenser (IUG) sitt arbeid med «Master med Mening» (MMM) i samarbeid med Kenyahjelpen, NMBU og Multiconsult.

Det studentdrevne MMM-programmet tilrettelegger for at studenter skal kunne skrive masteroppgaver med humanitær og miljømessig verdi for utviklingsland.

Les mer om programmet her.

Ingeniører Uten Grenser NMBU har siden oppstarten jobbet for å etablere MMM ved NMBU. IUG er en interesseorganisasjon som driver ingeniørfaglig bistandsarbeid. De er en av mange ulike EWB (Engineers Without Boarders) rundt om i verden, og ble etablert i Norge i 2011.

Nå er den første masteroppgaven en realitet i samarbeid med Kenyahjelpen som jobber i Budalangi-distriktet Kenya.

Et ønske om å gjøre noe mer
Vi tok en prat med Patrick for å høre hvorfor han ønsket å skrive en Master med Mening.

- Jeg har lenge vært interessert i bistand og utviklingsspørsmål, og det var derfor jeg valgte Vann og Miljø i utgangspunktet. I bistandsbransjen er det veldig viktig med erfaring fra bistandsprosjekter for å få jobb senere, og Master med Mening er derfor en ypperlig mulighet for å få slik erfaring.

IMT-student Patrick Bakke, her foran Urbygningen, skal gjre feltarbeidet for mansteroppgaven sin i Kenya.
IMT-student Patrick Bakke, her foran Urbygningen, skal gjøre feltarbeidet for mansteroppgaven sin i Kenya. Foto: Christine Spiten

Videre forteller Patrick at han har lyst til å gjøre noe med substans i livet og da han fikk muligheten til å skrive Master i samarbeid med IUG takket han fort ja til det. Oppgaven har han laget i samarbeid med Kenyahjelpen og veilederen sin ved Institutt for matematiske realfag og teknologi (IMT).

Det har vært viktig å få lage en oppgave både studenten, Kenyahjelpen og NMBU kan godkjenne og være fornøyde med.

Engasjement

Når vi spør Patrick om hva han skal gjøre på feltarbeidet møter vi en engasjert student. Han har fra februar til juni i 2014 vært praktikant hos FN, nærmere bestemt i UN-Habitat i Nairobi, Kenya, så han kjenner godt til situasjonen i landet.

- Budalangi er et av de fattigste distriktene i Kenya og det er stor matusikkerhet på grunn av periodevis flom og tørke. Forhåpentligvis kan solpumper være en del av løsningen for bærekraftig matproduksjon der.

Gjennom feltarbeidet skal han undersøke vannkvaliteten i kilder i området ved å f. eks teste for e.coli, måle konduktivitet og PH-verdi. Etter den tekniske delen blir det en kvalitativ del i feltarbeidet der han ønsker å intervjue lokalbefolkningen, produsenten av solpumper, lokale vannmyndigheter, bønder og flere for å kartlegge kompetansen som finnes der.

Feltarbeid
Feltarbeidet er på totalt 30 dager og Patrick kommer da til å bo på området til Kenyahjelpen sammen med mentor og noen ildsjeler fra Kenyahjelpen. Han har utarbeidet arbeidsplan for alle dagene og budsjettene er klare.

På spørsmål om han føler seg klar er talen tydelig:

- Ja! Men det er én ting å planlegge hva man skal gjøre, en annen ting er å komme ned dit og faktisk se hvordan ting ser ut. Det kommer til å bli forandringer i planene!

Published 25. september 2014 - 10:00 - Updated 23. mai 2017 - 19:28