Stinn brakke på Ungforsk på NMBU!

Av Kai Einar Tilley

Ungforsk på NMBU 2019.
Ungforsk på NMBU 2019.Foto: Håkon Sparre

Denne uken har over 600 elever fra Follo-skoler vært med på forskningsaktiviteter innen temaene mat og sanser, klima og energi og miljø og innovasjon.

Ungforsk arrangeres årlig i Oslo og Akershus for 10. klasse og VG1-elever i tilknytning til Forskningsdagene. Her får skoleklassene oppleve hvordan realfag og naturvitenskap kan være med på å løse noen av fremtidens utfordringer. De fleste elevene kom fra skolene i Ås, Nordby, Vestby, Frogn.

Vitenshow og praktiske elevøvelser
Besøket på NMBU startet med et vitenshow i Vitenparken bestående av kjemiøvelser og foredrag om statistikk og vaksiner. Deretter gikk klassene til en aktivitet hvor elevene fikk prøve seg som forskere i praksis. De fikk blant annet lære grønn koding, genenes verden og genmanipulering og å teste smakssansene sine gjennom sensorikkfag. Gode aktiviteter planlagt av pedagogene Aiyana Hudgins og Ole Andreas Nordhaug ved Vitenparken skapte stort engasjement blant elevene.

Årets Ungforskdager på Ås har vært en suksess
– Det har vært god stemning, og det virker som om elevene har blitt veldig engasjert. Vi har hatt et godt samarbeid med Vitenparken som har sydd sammen mange interessante faglig-pedagogiske opplegg hvor elevene har fått prøve ting i praksis, sier Ungforskgeneral Johan Berlin.