Global Opportunity Explorer

Global Opportunity ExplorerFoto: Global Opportunity Explorer

NMBU har inngått samarbeid med DNV-GL (tidligere Det Norske Veritas) , FNs UN Global Compact og Sustainia om en global profilering av gode løsninger eller historier som kan hjelpe oss på vei mot en bærekraftig klode.

Avtalen er signert, og innebærer at NMBU får åtte undersider på Global Opportunity Explorers nettportal.

Globalt utstillingsvindu

Gro Ladegård, dekan ved Handelshøyskolen, vil holde i dette for NMBUs del:

– Tjenesten innebærer for det første at vi kan presentere muligheter og løsninger som er utviklet ved NMBU slik at de blir tilgjengelig i det globale nettverket og få dem spredt verden rundt.  Det er altså et utstillingsvindu for vår satsning på bærekraft, sier hun.

– Den andre delen av avtalen går ut på at vi får tilgang til hele det globale nettverket av bedrifter som jobber med muligheter og løsninger på de globale utfordringene.

– Den tredje delen er at DNV-GL tilbyr tjenester der vi kan gå igjennom hele universitetets profil når det gjelder vårt eget fotavtrykk. Det må eventuelt en strategisk satsning på sentralt nivå og er foreløpig bare en mulighet, sier Gro Ladegård.

Global Opportunity Explorer er i rask utvikling som det største åpne nettverket for bærekraftsløsninger i verden. Prosjektet ble lansert i Norge onsdag 6 februar på et stort arrangement hos BI i Oslo.

Go Global Explorer

BI og UiO er de to andre utdanningsinstitusjonene i Norge som foreløpig er partnere. På lanserings-eventet ble Global Oppurtunity lansert som et åpent økosystem for bærekraftige løsninger, med over 1000 kvalitetsløsninger allerede publisert.

DVV-GL tvitret dette:

Tweet fra DNV-GL om 'Matchmaking'-muligheter i GoExplorer.
Tweet fra DNV-GL om 'Matchmaking'-muligheter i GoExplorer. Foto: Faksimile NMBU

Fra klimarisiko til klimamuligheter

Arrangementet hadde navnet GO Explorer Day og fokus var på å snu klimarisiko til klimamuligheter gjennom å vise innovative løsninger med forretningspotensiale.

Plattformen er et resultat av at DNV-GL samarbeider med UN Global Compact og Sustainia i å samle alle verdens muligheter og løsninger på de globale utfordringene.

– NMBU er tematisk skreddersydd for å møte FNs bærekraftsmål, sier rektor Mari Sundli Tveit om avtalen.

Hun deltok i den av paneldebattene som handlet om å få bærekraftighet inn i utdanninger. En deltager på eventet, Hilde Nordbø tviteret dette:

Mari Sundli Tveit understreket NMBUs lange tradisjon i å arbeide interdisiplinært for å løse komplekse problemer og hvordan BÆREKRAFT går som en rød tråd i NMBUs strategi, samt at NMBU produserer både nødvendig kunnskap og arbeidstyrken for framtiden. Foto: Faksimile Twitter NMBU

–  Vi vil at våre studenter skal tilegne seg en tankegang basert på bærekraft - ikke bare en grønn universitetsgrad, sa Tveit i debatten.

De unge er utålmodige

Greta Thunberg og hennes skolestreik for klima og tale i FN be nevnt flere ganger. En litt eldre, men likevel ung dame; Cilia Indahl, CEO Nordic Impact, holdt dagens kanskje mest inspirerende innlegg.

Nordic Impact har som forretningside å investere i næring som kan forbedre verden. Foto: Faksimile Twitter NMBU

Bærekraftig entreprenørskap

Handelshøyskolen NMBU har det siste året utviklet fire nye emner i bærekraft, både på bachelor og masternivå. To av disse handler om de globale utfordringene, der studentene får kunnskap om FNs bærekraftsmål, men først og fremst lærer seg å se kompleksitet, synergier og trade-offs i bærekraftsmålene.

– Dette er generisk kompetanse som er helt sentralt for å bidra til å finne muligheter og løsninger på utfordringene kloden står overfor. Vi har også undervisning i bærekraftig entreprenørskap, som avstedkommer nye forretningsløsninger som etter hvert kan kvalifiseres til å legges ut på GOE-plattformen, sier en optimistisk (og litt stolt) dekan.

Råd til næringslivsledere

I papirmagasinet alle deltagere fikk utdelt, var et utvalg av løsningene/historiene presentert, med tilhørende QR-kode for hver enkelt. I tillegg inneholdt magasinet flere artikler om enkeltpersoner som har gjort en forskjell i bekjempelsen av klimaendringene.

Her er EUs tidligere klimakommisjonær Connie Hedegaars tips for å gjøre profitt i en tid med hurtige klimaendringer:

Connie Hedegaard er presentert som Climate Thought Leader i magasinet
Connie Hedegaard er presentert som Climate Thought Leader i magasinet Foto: Faksimile NMBU