Fordømmer angrep på protesterende studenter i Nicaragua

Rektor ved NMBU, Mari Sundli Tveit, er sjokkert over angrepene på studenter som protesterer ved National Autonomous University of Nicaragua.

Hun skriver på twitter:
"Shocked and appalled by the attacks on protesting students at the National Autonomous University of Nicaragua. The escalating violence in Nicaragua is deeply worrying. We condemn the attacks and all violence against university students and staff." og lenker til saken ‘They are shooting at a church’: Inside the 15-hour siege by Nicaraguan paramilitaries on university students i avisen The Washington Post.

Mari Sundli Tveit har også tatt initiativ til å engasjere Den europeiske universitetsammenslutningen (EUA), hvor hun er styremedlem: EUA condemns violence at National Autonomous University of Nicaragua (UNAN)

og på Universitets- og høyskolerådets (UHR) sider, hvor hun er styreleder. UHR fordømmer også angrepet.

Over 300 mennesker er drepne sidan april, skriver NRK.no