Mange vurderer NMBU som studiested

Av Eivind Norum

Even Krogedal fra Stavand i Stavanger (v) i samtale med Lars Grimstad om robotikk og studiemuligheter på NMBU. Grimstad er stipendiat med tilknytning til robotikkgruppen på NMBU og jobber nå med roboten Thorvald (utviklet ved NMBU) Et hjul synlig til venstre. Foto: Håkon Sparre

Mellom 400 og 500 interesserte ungdommer fikk anledning til å bli kjent med NMBU under Åpen dag. Og mange vurderer å begynne på ulike studier til høsten.

Smaker på teknologi

Even Krogedal smiler. Han har kanskje funnet sitt favorittsted på NMBU der han står sammen med roboten Thorvald. Han har reist helt fra Stavanger for å få vite mer om teknologiutdanningene, og da spesielt Maskin, prosess- og produktutvikling.

- Jeg vil gjerne studere noe innen teknologi, sier Krogedal. Han har NMBU på sin førsteplass over studiesteder til høsten, men innrømmer at han også vurderer NTNU.

I forkant av Åpen dag har han lest seg opp på NMBU, og fagene han kan være interessert i. Og fremst blant teknologifagene er Maskin, prosess- og produktutvikling. Han bekrefter at han er godt motivert til å begynne med noe innen teknologi og at turen fra Vestlandet er godt planlagt.

Prøve og spørredag

Åpen dag er en dag der universitetet åpner dørene slik at studieinteresserte kan finne ut hvordan det er å være student ved NMBU. En slags prøve- og spørredag før søknaden om studieopptak sendes inn. I løpet av dagen er det blitt gitt både studieveiledning, inspirasjonsforedrag og en rekke omvisninger på begge campus. NMBUs studieambassadører og ansatte har vært i full sving siden klokken 0830 med å besvare både enkle og mer kompliserte spørsmål om utdanningsmulighetene ved universitetet.

Flammer og energi

- Wow, dette er gøy, kommer det fra en gruppe ungdommer.

Flammene har akkurat blomstret opp mellom fingrene til Lasse Fredriksen som demonstrerer litt av energimengden som finnes i en tømmerstokk.

- Hva tror du denne trestokken veier? Spør Fredriksen. Du ser ut til å ha trent mye, legger han til.

Den ene ungdommen ler, og løfter.

- 14 kilo kommer det kontante svaret, fra Abdi Kadir, fra Fredrikstad.

- Det er helt riktig kvitterer, Fredriksen og gir ungdomsgruppen et lynkurs om biomasse, energi og enzymer.

Populært

På vitenparken går foredragene og informasjonen om studiene fortløpende. Her fortelles det om lektorutdanning og realfag. Noe hundre meter unna går det i teknologi, økonomi og husdyrfag. Og på Adamstua får ungdommene nærkontakt med dyr og veterinærmedisin. Det er mange inntrykk. Og mange muligheter. Noen benyttet også dagen til å se NMBU sitt nye løsdrifts­fjøs og kyrne på Ås Gård. Dette er blant annet dyr som benyttes til forskning på klimagasser og for å øke bruken av norskprodusert fôr.

- Målet med dagen er å skape interesse for utdanningene og NMBU, sier Johan Berlin i kommunikasjonsavdelingen.

Han legger til at Åpen dag ved NMBU blir stadig mer populært. Og at antall besøkende øker årlig.

- I går ettermiddag var det 320 påmeldte og ved midnatt passerte vi 430. Da måtte jeg printe ut en ny liste for å ha oversikten. I tillegg er det mange som bare kommer uten påmelding, sier Berlin som antar at mellom 400 og 500 ungdommer  besøkte universitetet.

Gir innsikt

Åpen dag er en unik mulighet for bedre innsikt i mulighetene ved universitetet. Under dagen gir NMBU informasjon om både bachelor- og mastergradstilbudene. Dagen er arrangeres i hovedsak for elever i videregående skole. Egne busser satt opp mellom Ås og Oslo slik at de som ønsket informasjon om dyrepleie og veterinærmedisin kunne få besøke begge campuser på samme dag.

Siri Eikrem Skotland fra Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap prøver å samle troppene under hektisk oppmøte på åpen dag ved NMBU Foto: Håkon Sparre