NMBU mot Trumps immigrasjonsordre

Innreiseforbudet rammer blindt og mange, inklusive akademikere fra våre egne universiteter. Foto: Shutterstock

Trumps stengte grenser skaper stor bekymring ved NMBU. Dette hindrer forskning og utdanning, og er det motsatte av hva universitetene står for, skriver rektor Mari Sundli Tveit.

Sitatet over er fra Mari Sundli Tveits egen facebookside. Her opplyser hun også at NMBU har bedt om møte med den amerikanske ambassaden for å snakke om saken.

- Både studenter og ansatte er på hyppige besøk i USA, så innreiseforbudet vil merkes. Det sier Tveit til Østlandets Blad i artikkelen:
Trumps stengte grenser skaper stor bekymring ved NMBU

Dyp bekymring i Europa
Det europeiske fellesskapet for universiteter, European University Association (EUA) skrev 30. januar på sine nettsider at immigrasjonsordren ikke bare er urettferdig for enkeltindivider, men også for fri flyt av ideer og mennesker, noe som er essensielt for høyere forskning og utdanning:
European universities call for immediate rethinking of Trump’s executive order

Krever at ordren omstøtes straks
Universitets- og høyskolerådet (UHR) i Norge er blant dem som støtter oppropet fra EUA, og skriver "Å hindre alle statsborgere fra enkelte land, inkludert akademisk og vitenskapelig personale, fra å kunne reise inn i verdens ledende forsknings- og utdanningsland, er både diskriminerende overfor enkeltpersoner og det undergraver det globale akademiske fellesskapet. Innreiseforbudet truer dessuten den akademiske friheten både til enkeltforskere og akademiske institusjoner." Artikkelen har innhold på norsk og engelsk:
UHR calls for immediate rethinking of President Trump’s executive order

UHR viser også til den pågående underskriftskampanjen mot presidentordren som iverksetter et generelt innreiseforbud på 90 dager for personer fra Iran, Irak, Syria, Sudan, Jemen, Libya og Somalia.

Les mer om UHRs motstand mot ordren på Khonos nettsider: Norwegian academia opposes Trump's immigration order

Oppfordrer Norges myndigheter om å ta avstand
Også rektor Ole Petter Ottersen er opprørt. Han er sitert på følgende i Khrono-artikkel: "Jeg ber våre egne poliske myndigheter om å ta klar avstand fra den nye presidentordren. Den går imot menneskerettighetene, er ødeleggende for det akademiske fellesskapet og skaper nye fronter i en  verden som så sårt trenger tillit og forståelse over landegrensene.":
Presidentordren er et angrep på det akademiske fellesskapet.