NMBU-forskere får støtte til nye prosjekter innen bioøkonomi, klima og internasjonale forskningssamarbeid

Av Kristine Løwe

Flere nye forskningsprosjekter ved NMBU får støtte fra Forskningsrådets programmer.

Forskningsrådets Bionær og Klimaforskningsprogrammer annonserte begge nye bevilgninger på tampen av forrige uke, og tre nye forskningsprosjekter ved NMBU ble tilgodesett. I tillegg har NMBU nylig fått støtte til et internasjonalt forskningssamarbeid.

Nye prosjekter skal videreutvikle bioøkonomien

BIONÆRs programstyre bevilger rundt 130 millioner kroner til syv spennende prosjekter som skal bringe bioøkonomien videre.

− Denne tildelingen går til store samarbeidsprosjekter som skal føre til mer ressurseffektiv og lønnsom bioproduksjon og -foredling tilpasset fremtidens klima. I tillegg er det bevilget midler til mindre, tematisk rettede prosjekter innenfor næringsmessig utnyttelse av restråstoff og biobasert avfall, sier BIONÆRs koordinator Trond Einar Pedersen i en sak hos BIONÆR om tildelingene.

NMBU-forskere har fått støtte til følgende forskerprosjekter fra BIONÆR:

Achim Kohler, Institutt for matematiske realfag og teknologi (IMT): «Bioconversion of low-cost fat materials into high-value PUFA-Carotenoid-rich biomass».

Anne Kjersti Uhlen, Institutt for plantevitenskap (IPV): «Innovative and Sustainable Exploitation of Plant Proteins in Future Food». Forskere tilknyttet prosjektet skrev nylig en sak for Aftenposten Viten hvor de beskrev nærmere noe av tematikken prosjektet vil berøre: «Skal det være en norsk åkerburger med havre og quinoa?»

Nytt forskningsprosjekt på Svalbardrein

Forskningsrådets program for klimaforskning annonserte nylig støtte til ti nye forskningsprosjekter og ett kompetanseprosjekt som skal forske på omstilling til et bærekraftig lavutslippssamfunn. I tillegg har fem nye prosjekter, hvorav et ved NMBU, fått støtte til "fri klimaforskning".

Til søknadsfristen for omstilling til et bærekraftig lavutslippssamfunn kom det inn 61 søknader for til sammen 619 mill. kroner til forskningsprosjekter. Av de utlyste 107 mill. kronene var 10 mill. kroner øremerket kompetanseprosjekter. Stort program for klima (KLIMAFORSK) har i samarbeid med programmene MILJØFORSK og SAMKUL bidratt med midler til utlysningen.

«Prosjekt 267613 ved NMBU skal se på årsak og konsekvenser av endringer i kroppsstørrelse hos Svalbardrein som en adaptiv respons på global oppvarming. De vil integrere metabolske og evolusjonære teorier for å identifisere fenotypiske endringer som adferd, morfologi og livshistorietrekk, og bruke flere moderne teknikker.»

Tittelen på prosjektet, som ledes av Leif Egil Loe ved Institutt for naturforvaltning (INA) er "Trapped in a cold-adapted body: the causes and consequences of phenotypic change in a rapidly warming Arctic ". Prosjektet skal se på årsak og konsekvenser av endringer i kroppsstørrelse hos Svalbardrein som en adaptiv respons på global oppvarming. Forskerne vil integrere metabolske og evolusjonære teorier for å identifisere fenotypiske endringer som adferd, morfologi og livshistorietrekk, og bruke flere moderne teknikker.

Les mer om prosjektet hos INA.

Internasjonalt forskningssamarbeid

I tillegg til dette fikk Harsha Ratnaweera ved IMT nylig innvilget finansiering fra NFR INPART til prosjektet “International partnership on membrane processes for research and educational excellence – MEMPREX”. Prosjektet bygger på etablert samarbeid mellom partnere i Norge, USA, Canada, Kina og Japan, med støtte bl.a. fra SiU High North Programme.

INTPARTs styreutvalg innvilget i år 20 prosjekter for samarbeid med fremragende partnere og partnerinstitusjoner i prioriterte samarbeidsland. Styreutvalget la vekt på at partnerskapene viser god integrering av utdanning og forskning, og at porteføljen etterstreber faglig balanse