NMBU-parken er "Årets grønne park"

Av Kai Einar Tilley

Foto: Håkon Sparre, NMBU

- Vi har fulgt parken på NMBU gjennom flere år. Vi ser at det har skjedde en positiv endring i NMBUs prioritering av parken. Prisen tildeles ikke bare for god form og estetiske kvaliteter, men vel så mye for god skjøtsel og vedlikehold, sa Guri Vallevik Håbjørg i komiteen for Årets grønne park.

Utnevnelsen av ”Årets grønne park” tar i stor grad sikte på å fokusere på viktigheten av god skjøtsel og drift. Den er også ment som en honnør og påskjønnelse til administrasjon og mannskaper som har den daglige oppfølging og ansvar for drift av parken. Prisen deles ut av Norske anleggsgartnere, miljø- og landskapsentreprenører (NAML).

Foto: Håkon Sparre, NMBU NMBU

Hovedgrunnen til at NAML har valgt Parken ved NMBU som Årets grønne park er at standarden på skjøtsel og vedlikehold av de grønne områdene er betydelig hevet de siste årene. Komiteen la også vekt den fine bruken av stauder som har løftet området rundt Tårnbygningen.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Godt samarbeid mellom fagmiljøene og parkenheten

Professor Karsten Jørgensen ved Institutt for landskapsplanlegging (ILP) takket på vegene av fagmiljøene for det gode samarbeidet mellom Parkenheten og fagmiljøene ved ILP og Institutt for plantevitenskap.
-Parken har en rik plantesamling og er i daglig bruk i forskning og undervisning for disse miljøene. Men parken er også en grønn og helsebringende arena for alle de andre fagmiljøene ved NMBU, sa Jørgensen .

Komiteens begrunnelse

Komiteen har lagt følgende forhold til grunn for utnevnelsen:

• Parken ved NMBU  er et av landets flotteste parkområder som går fra det hyggelige og sjarmerende rundt Svanedammen til det monumentale rommet mellom undervisningsbygningene - verdig et universitetscampus.
  • Parkområdet ved NMBU har en spesiell status  i  Åsbygdas bevisshet. Her står Falsenstatuen som er utgangspunkt for den årlige 17.mai feiringen i Ås og minner om 1814 og vedtaket av Norges grunnlov.
  • Parken er et yndet turområde året rundt - åpent og lett tilgjengelig for alle.
  • Parallelt med en gjennomgripende rehabilitering av de gamle bygningene har man også gjennomført en tilbakeføring av parkanlegget ved Urbygningen til opprinnelig stand.
Foto: Håkon Sparre, NMBU NMBU

Om prisen og NAML

Norske Anleggsgartnere – miljø og landskapsentreprenører (NAML) er en bransjeorganisasjon som har som formål å samle alle kvalifiserte anleggsgartnere og andre som driver bedrift innen grøntanleggsbransjen. Gjennom å sette fokus på gode og viktige grøntanlegg vil organisasjonen styrke tilliten til næringen og heve dens omdømme i samfunnet. Prisen ”Årets grønne park” deles ut av NAML. Årets komitéen besto av anleggsgartnermester Tor Jørgen Askim og Guri Vallevik Håbjørg.