Studentskipnaden og NMBU lanserer avfallssortering i NMBU-kantiner

Av Kristine Løwe

Nå er nytt system for avfallssortering på plass for Sørhellinga- og Økonomikantina, takket være et samarbeidsprosjekt mellom Studentskipnaden i Ås (SiÅs) og NMBU.

NMBU kom best ut av alle da Framtiden i våre hender rangerte miljøtiltak på norske universiteter og høyskoler i en rangering omtalt i Universitas forrige uke.

NMBU-rektor Mari Sundli Tveit var svært fornøyd med resultatet av miljørangeringen, men sa også til Universitas at hun syntes vi alltid at kan bli bedre.

- Vi har derfor jobbet ut en ny miljøstrategi som vil være klar i høst. Vi ønsker å strekke oss etter noen litt hårete mål på dette området, påpekte hun.

Fremtiden i våre hender pekte på energibruk og avfallshåndtering som områder NMBU kunne bli enda bedre på.

Nå er et nytt system for avfallshåndtering for NMBUs kantiner på plass, en milepæl som ble markert med åpningsseremoni og snorklipping i Økonomikantina på Campus Ås mandag.

Mandag ble det nye resirkuleringssystem for kantinene feiret med en offisiell seremoni og snorklipping ved NMBU-rektor Mari Sundli Tveit (til høyre i bildet), med støtte fra Økonomi- og Eiendomsdirektør Siri Margrethe Løksa (til venstre), studentleder Mariya Khanamiryan (til høyre bak rektor) og andre. Foto: NMBU

Prosjektet vil i starten omhandle Sørhellinga- og Økonomikantina, hvor ny avfallshåndtering vil være i drift fra tirsdag av, samt matavfall fra produksjonen på Samfunnet. Dette er de kantinene med størst omsetning og der hvor et slikt tiltak vil ha størst innvirkning.

- Det viktige er at vi nå har fått på plass noe veldig mange – studenter, ansatte og andre – har etterlyst veldig lenge. Det fine var at vi fikk det til kjapt nå som vi fikk på plass et samarbeid med SiÅs, sier NMBUs miljøkoordinator Lena Marie Kjøbli.

Hun forteller at å øke andelen sortert avfall er ett viktig satsningsområde for NMBU de kommende årene.

- Det er flere grunner til at NMBU bør bli bedre på dette området. NMBU ønsker å fremstå som et universitet som har et bevisst forhold til å redusere egen miljø- og ressursbelastning. Organisasjonen ønsker å motivere både ansatte og studenter til et bevisst forhold til ressurseffektivitet, materialkretsløp og bærekraft. NMBU er også valgt ut som partner i REDU-programmet, som er avfallssektorens program for kompetanseheving mot 2020, påpeker hun

For prosjektet for bedre avfallshåndtering har Kjøbli blant annet etablert et samarbeid med professor II Ole Jørgen Hanssen på INA, som blant annet underviser i «Ressurser i kretsløp - bærekraftig forvaltning av avfallsressurser» og er tilknyttet REDU-programmet.

Les mer om Miljøarbeidet og miljøtiltak ved NMBU her.

Avfallssortering i Økonomikantina er endelig på plass.
Avfallssortering i Økonomikantina er endelig på plass. Foto: Lena Marie Kjøbli