Miljøgifter i mat

Av Eivind Norum

Shewit Kalayou Tekleheimanot disputerer 4. desember 2015 for graden ph.d. ved NMBU Veterinærhøgskolen. Foto: Merhawit Hadush

En ny doktorgrad ved NMBU kan bli viktig for å forstå hvordan hormonene våre forstyrres av miljøgifter.

Miljøgifter i mat kan påvirke hormonene våre

Vi vet at miljøforurensning kan forstyrre hormonene våre, men foreløpig vet vi lite om hvordan de de gjør det. En doktoravhandling ved NMBU har lagt et grunnlag for videre forskning på virkningsmekanismene.

Mennesker og dyr er avhengig av hormoner for normal utvikling og opprettholdelse av normale kroppsfunksjoner. I den senere tid har det vist seg at forurensningsstoffer kan interferere med kroppens hormonsystemer og forstyrre disse. Hormonforstyrrende stoffer kan være naturlige, for eksempel giftstoffer fra sopp (mykotoksiner), eller de kan være syntetiske forurensningsstoffer, for eksempel persistente organiske miljøgifter (POPs).

Shewit Kalayou Tekleheimanot disputerer 4. desember 2015 for graden ph.d. ved NMBU Veterinærhøgskolen med avhandlingen “In vitro toxicology and proteomic investigations into the endocrine disrupting potential of food and feed related contaminants at the level of steroidogenesis”.

Om Shewit Kalayou (34)

Kalayou kommer fra Abi-Adi, Etiopia. Han er Doctor of Veterinary Medicine (DVM) fra Addis Ababa University, Etiopia, og Master of Science (MSc) in Biotechnology fra National University of Ireland, Galway. Han er ansatt ved Mekelle University, Etiopia og tar doktorgrad ved NMBU Veterinærhøgskolen, Institutt for produksjonsdyrmedisin.

Kontakt:

Mobiltelefon: +4797377287