Norsk-japansk marint forskningssamarbeid

Av Kai Einar Tilley

NMBU med prorektor Halvor Hektoen var vertskap for det femte møtet i felleskomiteen for forsknings- og teknologisamarbeid med Japan.

Japan og Norge er blant de fremste sjømatnasjonene i verden. I forbindelse med møtet som ble holdt på NMBU ble det inngått en samarbeidsavtale innenfor marin forskning.

Prorektor ved NMBU, Halvor Hektoen, var vert og tok i mot den tallrike japanske delegasjonen.  Delegasjonen besto av representanter fra flere departementer, forskningsråd, universiteter og forskningsinstitusjoner. På norsk side stilte ekspedisjonssjefer fra ulike departementer, forskningsråd, forskningere fra blant annet  NTNU, Polarinstituttet, Nofima, Universitetet i Bergen og NMBU. Forskningen ved NMBU var blant annet representert med Torstein Steine, Dag Inge Våge, Espen Rimstad og Brit Salbu.

Avtalen som også omfatter samarbeid marin forskning kom på plass i forbindels med det femte møtet med Japan i felleskomiteen for forskings- og teknologisamarbeid. Tidligere er det inngått avtaler innen områder som energi og miljø, nanoteknologi og nye materialar, polarforsking og romverksemd og sjømattryggleik.

Les mer på departementets nettside.