Biskopen besøkte NMBU

Av Eivind Norum

Biskop Atle Sommerfeldt fikk i dag høre mer om noe av utdanningene og forskningsområder ved NMBU. Et besøk som kan sees i sammenheng med kirkens klima- og miljøsatsning.

Miljø- og klimaarbeidet i kirken blir stadig viktigere og møtet med utdannings- og forskningsmiljøene ved NMBU kan være første steg på veien mot framtidige samarbeid på ulike plan. Biskopen i Borg, Atle Sommerfeldt, var svært interessert i å få vite om NMBUs områder innen forskning og utdanning. I tillegg viste biskopen interesse for universitets forskning og ikke minst hvordan en eventuelt kan utvikle samarbeid i fremtiden.

Tilstede på møte med biskopen var flere dekaner og rektor og prorektor i tillegg til ulike fagfolk som orienterte biskopen om de ulike fagene. Biskopen var også opptatt av hvordan studentene har det i sine studieløp. Og ikke minst hvordan de har det utenfor lesesalene. Kirken har nylig laget sin egen klimamelding og øker fokuset på framtidens lokale og globale utfordringer innen dette området.

Foto: Håkon Sparre, NMBU