Meny
Arkiv
2014

NMBU-studenter gjør suksess med Klimaspillet

Mattis Natvig Segerberg og Oskar Aas studerer industriell økonomi på NMBU. Den siste tiden har de kombinert det med å utvikle et rollespill med ett mål for øyet – å engasjere ungdom i klimaspørsmålet.

NMBU-studenter gjør suksess med Klimaspillet

Det hele startet med at Mattis meldte dem på en innovasjonskonkurranse i regi av Tekna i 2012.

Konkurransebidragene skulle inneholde ideer til løsninger på dagens klimautfordringer. I tillegg skulle ideen være innovativ og salgbar. Perfekt for to karer med kreativ slagkraft, teknologikompetanse og engasjement for klima.

- Vi ble raskt enige om en idé og et konsept, og ga det navnet Klimaspillet. Vil ville engasjere ungdom i klimaspørsmålet samtidig som de skulle få gjøre noe de liker å holde på med, sier Oskar og Mattis.

De den gang to ferske studentene vant hele konkurransen og fikk reise til Silicon Valley. Her traff de blant annet klimaguru Al Gore.

- Det var stort!, sier de begge.

Fra idé til konkret konsept

Ett år etter er Mattis og Oskar fullt opptatt med å teste ut konseptet de har utviklet. Kort oppsummert er det et interaktivt rollespill rettet mot elever i videregående skoler.

De har gått inn i læreplaner og lagt til rette for at elevene kan velge hvilken rolle de selv vil ha. Derfor er det teknologer, journalister, økonomer og politikere som opererer under spillets gang. Teknologene bygger vindmøller, økonomene gjør beregninger, journalistene rapporterer og politikerne tar beslutninger. 

Tirsdag vant Klimaspillet også prisen for beste 'beste samarbeid med næringsliv, mentor og nettverk' i fylkesmesterskapet for studentbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap. 

Tar imot klasser på NMBU

De siste ukene har Mattis og Oskar samarbeidet med Skoletjenesten på NMBU og tatt i mot flerfoldige klasser på skolebesøk på campus.

Her bygger elever fra Roald Amundsen videregende skole vindmller som en del av Klimaspillet.
Her bygger elever fra Roald Amundsen videregående skole vindmøller som en del av Klimaspillet. Foto: Vibeke Weibell Eliassen

- Vi har fått god respons på Klimaspillet – både fra lærere og elever. Noen elever synes det er kjempegøy og er mer engasjert i klimaspørsmål etter å ha gjennomført spillet. Lærerne er fornøyd med at det er så godt tilpasset læreplaner, sier Mattis.

- Vi har også fått testet ut konseptet og ser at det fungerer slik vi vil. Vi har funnet en form som fungerer, legger Oskar til.

600 elever klare for drømmedag med Klimaspillet
I januar har Klimaspillet og studentene fått en real utfordring. Etter å ha vært på skolebesøk på UMB med tre klasser ønsker Roald Amundsen videregående skole at Mattis og Oskar skal gjennomføre Klimaspillet for hele skolen. På en gang. Det betyr 600 elever i aksjon.

- Her ser vi bare muligheter og gleder oss, sier de to. Vi er i dialog med ledelsen på skolen og skal ha flere møter fram mot gjennomføringen. Det er klart en utfordring, men vi har stor tro på at det blir en dag med engasjerte elever og mange gode klimadiskusjoner, legger de til. 

Har skapt sin egen arbeidsplass

Mattis og Oskar kombinerer utvikling og gjennomføring av Klimaspillet med studier i industriell øknomi. På spørsmålet om det lar seg godt kombinere svarer de:

- Det er klart at det går litt ut over studiene i perioder, men vi bruker tiden godt og leser når vi har mulighet, sier de. Klimaspillet har også blitt en mulighet som vi vil ha nytte av i framtiden. Også har vi skapt vår egen arbeidsplass – det er mye morsommere å jobbe med Klimaspillet enn på Kiwi, legger Mattis til.

klimaspillet i praksis
Foto
klimaspillet.no

Published 10. september 2014 - 10:23 - Updated 23. mai 2017 - 19:32