Sjur Vammervold - Kulturkonsulent i Oppdal

Av Cathrine Glosli

Sjur Vammervold har en mastergrad i naturbasert reiseliv. Nå jobber han som kulturkonsulent i Oppdal kommune. Der har han blant annet ansvar for utarbeidelsen av en sti- og løypeplan for kommunen, og skilting og merking i friluftsområder.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
I jobben har jeg et svært bredt utvalg av arbeidsoppgaver. Kort sagt innebærer det alt fra livssyns- og kulturtilskudd, kulturminner, idrettsforvaltning og noe friluftsliv. Av det meste relevante har mye av tiden etter tiltredelsen gått med til utarbeidelsen av en sti- og løypeplan for kommunen, et arbeid jeg har fått gleden av å lede. Her har jeg fått stor nytte av utdannelsen når det kommer til kunnskap om friluftsliv, naturveiledning, naturforvaltning og tilrettelegging i natur. Jeg jobber også med skilting og merking i friluftsområder.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
Først og fremst valgte jeg NMBU fordi de tilbød et interessant studium som ser reiseliv i et større perspektiv. Kombinasjonen av fagområdene offentlig forvaltning, naturforvaltning og økonomi/entreprenørskap var for meg verdifull. Etter å ha studert økonomi så jeg etter ett studie som kunne bidra til å at jeg kunne spesialisere meg mer og som jeg samtidig interesserte meg for. Da var NMBU og naturbasert reiseliv det rette for meg.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Jeg har hatt svært stor nytte av utdanningen jeg tok ved NMBU. Spesielt fagene innenfor naturforvaltning og offentlig forvaltning har vært svært verdifulle med tanke på at jeg begynte å jobbe i en kommune, hvor forståelse av blant annet planprosesser er svært viktig. Denne kunnskapen fikk jeg mye av ved NMBU.

Har du noen råd til kommende studenter?
Vær aktiv på utferder og i andre situasjoner hvor du møter folk enten i forvaltning eller reiselivsnæringen. Kunnskapen om hvordan folk opplever ting i jobbsituasjon kommer godt med under resten av utdanningen og i mange jobbsituasjoner.