Katrine Andersen: kombinerer karriere og speiderlivet

Av Cathrine Glosli

Katrine Andersen har en master i naturbasert reiseliv. Nå jobber hun hos KFUK-KFUM-speiderne som kommunikasjon - og markedsføringskonsulent.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Siden jeg var ung har jeg vært speider, og i min nåværende jobb hos KFUK-KFUM-speiderne får jeg muligheten til å benytte min utdannelse sammen med min speidererfaring. Jeg arbeider med enkel visuell kommunikasjon, er nettredaktør og redaktør for Speiderbladet - et magasin vi sender til våre medlemmer fire ganger i året. I tillegg arbeider jeg med generell markedsføring- og informasjonsarbeid. Hvert fjerde år har vi landsleir, og jeg har nettopp vært med i gjennomføringen av denne periodens landsleir i Lånke. Jeg får sove i telt og nytt leirlivet gjennom jobben - det er ganske fantastisk!

Katrine Andersen, master i naturbasert reiseliv
Katrine Andersen, master i naturbasert reiseliv Foto: Helene Moe Slinning, Norges KFUK-KFUM-speidere

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
Jeg valgte å studere ved NMBU fordi det er kjent for å ha et veldig bra skolemiljø og fordi jeg godt kunne tenke meg å studere utenfor Oslo samtidig som jeg kunne fortsette å bo i Oslo. Jeg har alltid hatt stor interesse for friluftsliv, og da hadde NMBU det perfekte tilbudet for meg; master i naturbasert reiseliv. Jeg har en bachelor i medier og kommunikasjon fra Høgskolen i Oslo og Akershus (nå Oslo Met), og på NMBU fikk jeg muligheten til å kombinere dette med friluftsliv.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen?
Jeg har hatt mye nytte av utdanningen jeg tok ved NMBU. Som ansatt i KFUK-KFUM-speiderne får man mulighet til å være med på alt fra strategiprosesser til implementering av de nye reglene for personvern. På NMBU hadde jeg flere fag som har vært veldig nyttig i disse prosessene. Friluftsliv er en av verdiene til KFUK-KFUM-speiderne, og studiet på NMBU har gitt meg mye god kunnskap om det naturbaserte. Det flotte med studiet naturbasert reiseliv er at det er mange valgfrie emner. Den store valgfriheten gjorde at jeg kunne velge fag som var interessante og relevante for den typen jobb jeg ønsket meg.

Har du noen råd til kommende studenter?
Tenk nøye gjennom hvilke fag du trenger for fremtiden og benytt deg av de valgfrie fagene. Veilederen for vårt studie hadde mange gode innspill, tips og tanker. Ikke vær redd for å ta en tur innom kontoret hans/hennes. Det samme gjelder karriereveilederen.