Tonje Kvam - Relevant jobb før hun var ferdig

Av Cathrine Glosli

Tonje Kvam har en mastergrad i naturbasert reiseliv og jobber nå i Wild Norway, en turoperatør i Nord-Trøndelag. Der er hun ansvarlig for 'Slow Adventure', et prosjekt som fokuserer på det motsatte av adrenalinjagende opplevelser.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg ble ansatt i Wild Norway (www.wild-norway.com) i 2015 rett etter endt utdanning og har fått ansvaret for Wild Norway sitt arbeid i prosjektet Slow Adventure in Northern Territories (SAINT). Det er et 3-årig EU-basert prosjekt som startet i 2015. Målet med prosjektet er økt verdiskaping i utkantstrøk som er rike på naturressurser, basert på konseptet slow adventure (det motsatte av adrenalinjagende opplevelser) gjennom å utvikle verktøy rettet mot markedsføringstiltak, øke markedstilgangen til aktørene og etablere en klynge bestående av bedrifter fra de 7 deltagende landene i dette prosjektet (Norge, Sverige, Finland, Island, Skottland, Irland og Wales). Det er utrolig spennende å få være med på en slik prosess, man lærer mye og samtidig blir det mye reising til utlandet! (se www.saintproject.eu hvis du er nysgjerrig på prosjektet).

Det er også mye nybrottsarbeid ettersom jeg er eneste ansatt i et relativt nytt firma. Wild Norway ble opprettet gjennom et bedriftsnettverkprosjekt og har ett år igjen av prosjektperioden. Foreløpig går utviklingen veldig bra og læringskurven er bratt og spennende!

Wild Norway er en turoperatør som består av utvalgte bedrifter, hovedsakelig fra Nord-Trøndelag, som selger naturbaserte reiselivsopplevelser. Vi har alt fra hundekjøring i Meråkerfjella til fotosafari på Flatangerkysten, Arctic training for de som skal på ekspedisjoner og mye mer. Våre kunder er utenlandske og dette betinger god kommunikasjon. Ellers består min jobb av blant annet booking, salg, logistikk og nettsidearbeid, foreløpig har jeg ikke vært mye ute i felten.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Jeg holdt på med bachelorgraden i Bergen hvor jeg studerte Utviklingsstudier med spesialisering i geografi og savnet en miljørettet masterstudie i Bergen, der var fokuset mer på naturvitenskapelige mastergrader innenfor geografi. På den tiden var jeg ikke klar over alle mulighetene som fantes på NMBU og det ble en gledelig overraskelse å se dette masterstudiet. Hvorfor jeg valgte akkurat reiseliv falt på at det var relevant i forhold til de arbeidserfaringene jeg allerede hadde på det tidspunktet og de ønskene jeg hadde for å kunne bruke kompetansen min i en jobb som tok meg nært -  og helst ut i - naturen, noe jeg alltid har ønsket.

Nå har livet også snudd litt på seg slik at jeg som var sist av 4 i odelsrekken tok over gården på Inderøy. Det var også starten på en karriere som birøkter og mål om å gjøre dette til et årsverk på gården. Faktisk så har det jeg har lært om i studiene om reiseliv og praktisk kompetanse også vært høyst relevant for hvilket utgangspunkt jeg hadde når jeg tok over min fars gamle næring, for å utvikle egen bedrift. Jeg føler jeg står på stødige ben og det er veldig nyttig når man befinner seg midt i Den gyldne omvei på Inderøy.

Annet enn det så har jeg også et fremtidig ønske om å jobbe med forskning i skillet mellom natur, miljø, reiseliv m.m., så får tiden vise om det blir noe av det!

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Det jeg har likt aller best med studiet er at vi får ut og treffe de som faktisk jobber i næringen gjennom utferder, dra ut til nasjonalparkområder og høre om ulike forvaltningstiltak, gjøre prosjekt med reelle bedrifter og være i kontakt med forvaltning, næringsaktører og personer med sterk kompetanse innen reiselivsutvikling. Det gir verdifull læring og kontakter som man kan ta med seg videre. Jeg har også lært veldig av å forstå de ulike brukerinteressene det er i forhold til utøvelse av reiseliv, særlig i forhold til verneområder. Det er viktig kunnskap å ha i bakhodet. Det å ha lært om miljørett, forvaltningsplaner og prosjektarbeid har også kommet godt til nytte, særlig i forhold til EU-prosjektet! Egentlig har utdanningen på mange måter gitt meg en «pakke» som gir meg godt grunnlag for ulike typer jobber og det er noe jeg liker.

Råd til kommende studenter?
Ta utgangspunkt i hva du kan ønske å jobbe med, dette bør være grunnlaget for den sammensetningen av emner du velger. Ta en prat med en studieveileder for de har god oversikt over alle mulighetene du har til å kombinere emner. For min del var det nettopp det jeg gjorde og akkurat nå føler jeg at jeg har så mange muligheter å velge mellom basert på den fagsammensetningen jeg har. Den kompetansen jeg har fått fra NMBU ga meg jobb allerede før jeg var ferdig utdannet.

Så vær klar over at det er mange muligheter med å studere naturbasert reiseliv!

Båtcruise fra Whittier Bay, Alaska, til blant annet Black William Sound m.m.
Båtcruise fra Whittier Bay, Alaska, til blant annet Black William Sound m.m. Foto: Tonje Kvam