Trygve Kolderup: entusiasme og engasjement

Av Cathrine Glosli

Nepal er et av landene som Hvitserk har aktiviteter i.
Nepal er et av landene som Hvitserk har aktiviteter i.Foto: Shutterstock

Trygve Kolderup har en master i naturbasert reiseliv. Han er daglig leder i Hvitserk, Norges ledende arrangør av ekspedisjoner og eventyrreiser. I sin arbeidshverdag kombinerer han kontorlivet med reiser over hele verden.

Kan du fortelle litt om jobben din?
Jeg har siden januar 2011 vært daglig leder i Hvitserk. Hvitserk er Norges ledende arrangør av ekspedisjoner og eventyrreiser. Vi er åtte personer som jobber på kontor i Oslo og har et trettitalls frilansguider. Våre mest populære turmål er Kilimanjaro og Himalaya, men vi har også mange turer i Norge - toppturer, padleturer, skiturer etc.

Jobben min er å klare å utvikle selskapet i den retningen vi vil. Vi ønsker å være en ledestjerne eller et fyrtårn for eventyrlystne reisende innen naturbasert reiseliv. Vi skal tilby unike turmål og ha fokus på ansvarlig turisme. Vi skal rekruttere dyktige og entusiastiske medarbeidere og de trivligste og mest erfarne guidene.

Jeg er heldig som får kombinert en kontorhverdag med spennende reiser - hele kontoret vårt var i Nepal for noen måneder siden, og jeg har det siste året vært på flere spennende reiser for å utvikle nye turer. Vi har vokst veldig de siste årene og doblet omsetningen på få år. Nå har vi også ambisjon om å etablere oss i Sverige. Det blir spennende.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Jeg hadde tatt en bachelorgrad i økonomi og jobbet noen år, men ville studere mer. Mastergraden i naturbasert reiseliv opplevde jeg som svært interessant og appellerende. Naturbasert reiseliv utgjør etter mitt syn det viktigste i norsk reiseliv - og det trengs i en økende profesjonalisering i næringen.  Mastergarden bidrar til dette og jeg tror det vil åpne seg mange spennende jobbmuligheter i næringen i årene som kommer.

Har man utdanning i bunn - og entusiasme, engasjement og pågangsmot (for det trengs!) kan man være med på å skape mye spennende!

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Jeg fikk sett spennende sider av norsk, naturbasert reiseliv som er nyttig i jobben min. Opplevde også at det var flinke medstudenter og forelesere. I min jobb i dag er kombinasjonen av økonomiutdannelse fra NHH i Bergen og naturbasert reiseliv på Ås veldig fin. Tok også spennende fag i entreprenørskap som jeg opplevde som nyttige.

Har du noen råd til kommende studenter?
Naturbasert reiseliv er en fremtidsrettet næring med mange spennende jobbmuligheter. Nesten uansett hvilken bachelorutdannelse du har, kan det bli en relevant kombinasjon. Jeg kjenner ikke til mange andre tilsvarende utdannelser i Norge - og den stikker seg derfor ut når du skal søke jobb. Samtidig er vi i Hvitserk tydelige på at det vi ansetter folk på er personlighet; man må være entusiastisk, engasjert og ha en lidenskap for det vi jobber med. Det tror jeg man må ha for å jobbe med dette. Har man det, får man arbeidsdager som er veldig, veldig artige. Har man ikke det, bør man finne seg noe annet å gjøre!