Axel Pettersen: Utkonkurrerte 80 andre søkere

Det var 81 søkere til stillingen som rådgiver i Akershus Fylkeskommune. Tidligere reiselivsstudent Axel Pettersen trakk det lengste strået!

Kan du fortelle litt om jobben som rådgiver i Akershus fylkeskommune?
Mitt arbeidsområde er friluftsliv og natur- og kulturbasert reiseliv. Jeg er i stor grad saksbehandler, og arbeidsoppgavene kan grovt inndeles i regionale og lokale plansaker, og diverse utviklingsprosjekter. Det er ikke en eneste sak som kun har med ett fagfelt å gjøre, så det er alltid rådgivere fra flere fagfelt som jobber sammen. I tillegg til å komme med innspill på planer fra kommuner og Fylkesmannen, og å jobbe med ulike utviklingsprosjekter hvor friluftsliv og småskala reiseliv er fokusområder, er vi ansvarlige for å dele ut midler overført fra høyere forvaltningsnivå til enhver person, organisasjon eller kommune som søker.

I tillegg utarbeider vi den regionale politikken på en rekke områder, i samarbeid med fylkespolitikerne.

Det er lite utendørsarbeid i jobben, men masse reisevirksomhet til inn- og utland. Det er en svært kjærkommen avveksling fra kontortilværelsen!

Hvorfor valgte du å studere på UMB?
Med en bachelorutdannelse innen natur og friluftsliv var antall relevante masterprogrammer veldig begrenset da jeg sto ovenfor det valget i 2008. Etter et år med PPU ved UMB sto jeg ovenfor valget mellom en fordypning innen pedagogikk og naturbasert reiseliv. Og det valget var ikke vrient! Jeg visste at studentmiljøet på Ås var i toppklasse, og i tillegg hadde jeg hørt mye bra om masteren i naturbasert reiseliv. Jeg angret ikke et sekund, og har ofte lengtet tilbake!

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved UMB?
Jeg er så heldig å få jobbe med AKKURAT det jeg har studert i seks år, og den muligheten er jeg særdeles ydmyk over å ha fått. Dette gjør at utdannelsen min er høyst relevant for jobben jeg gjør nå, og realkompetansen er en ballast jeg får nyttiggjort hver bidige dag.

Det jeg setter spesielt pris på med utdanningen fra UMB er kombinasjonsmuligheten av fag, og tverrfagligheten med naturforvaltning, eiendomsfag, reiseliv/næringsutvikling/entreprenørskap har gjort at jeg tidlig fikk en følelse av at arbeidsoppgavene jeg har nå passet meg ypperlig.

Har du noen råd til kommende studenter?
Stå på gjennom hele studietiden, og skaff deg en så bred og sammenhengende kompetanse som mulig. Det vil du få igjen for når du en gang i fremtiden skal kjempe med mange andre om drømmejobben. Men slit deg ikke hjel, for det er uhyre viktig å bruke tid på å nyte studenttilværelsen. Det er noen av de morsomste årene du noen gang kommer til å få, og livet blir dessverre et par hakk mindre fritt når du står ovenfor jobbtilværelsen.

Ha det gøy, benytt deg av tilbudene (særlig hvis du skal studere på Ås), men ha et bevisst forhold til det som venter når du en vakker vårdag (forhåpentligvis) har levert inn den store oppgaven..